TİB865 Research Methodology in Islamic Sciences

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TİB865
Name Research Methodology in Islamic Sciences
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

To gain a general perspective on scientific method and ethical values and to contribute to the scientificness of studies in the field of theology.

Course Content

Science, scientific method, scientificity of theology studies, religion-science relationship, method in social sciences.

Course Precondition

There are no prerequisites for the course

Resources

Hasan Onat, Mehmet Paçacı, Sönmez Kutlu, İslam Bilimlerinde Yöntem, Ankuzem, Ankara 2005.

Notes

Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Makes scientific publications related to the field.
LO02 Gains the proficiency to do scientific work related to the field.
LO03 Bilimsel yöntemin temel vasıflarını bilir.
LO04 Have ethical sensitivity while doing scientific studies


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches 5
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis 5
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for production of new ideas 5
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch 4
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To publish at least an academically work related to the writing of history 5
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 science, scientific knowledge Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Main differences between Social Sciences and Natural Sciences Julien Freund, Beşeri Bilim Teorileri, Ankara 1997 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Research techniques in social sciences Toplum Bilimlerde Yorumcu Yaklaşım, ed. Paul Rabinow-William Sullivan, İst. 1990 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 relationship between theology and social science o Hasan Onat, “İslam Bilimleri Ve Yöntemi Açısından Tarihin anlam Ve Önemi” Kuran ve İslami Bilimlerin Anlaşılmasında Tarihin Önemi, Ankara Okulu, 2012. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 The subject of the Science of Theological Studies Hasan Onat, Bilim, Bilimsel Yöntem ve İslam/ İlahiyat Bilimlerinde (Ulumu Diniyye) Yöntem Sorunu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Scientific research and ethics https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/mevzuat/bilimsel-arastirma-ve-etik-yonetmeligi.aspx Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
7 Ethical problems encountered in research https://biotek.ankara.edu.tr/files/2070-4099-1-PB.pdf Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam
9 Stages of Scientific Research (Data Collection) Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Stages of Scientific Research (Classification of Data) Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Stages of Scientific Research (Evaluation of Data) Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Databes Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
13 Article Writing Techniques Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme
14 Main parts of the research Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
15 Issues to be considered in the publication process Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS