Genel Bilgi
Kod | TİB865 |
Ad | İslami Bilimlerde Araştırma Metodolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel yöntem ve etik değerler hususunda genel bir bakış açısı kazandırmak ve ilahiyat alanındaki çalışmaların bilimselliğine katkıda bulunmak.
Dersin İçeriği
Bilim, bilimsel yöntem, İlahiyat çalışmalarının bilimselliği, din-bilim ilişkisi, sosyal bilimlerde yöntem.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Hasan Onat, Mehmet Paçacı, Sönmez Kutlu, İslam Bilimlerinde Yöntem, Ankuzem, Ankara 2005.
Notlar
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alanıyla ilgili bilimsel yayın yapar. |
ÖÇ02 | Alanıyla ilgili bilimsel çalışma yapabilecek yeterliliği kazanır. |
ÖÇ03 | Bilimsel yöntemin temel vasıflarını bilir. |
ÖÇ04 | Bilimsel çalışmaları esnasında etik duyarlılığa sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim, bilimsel bilgi | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyal Bilimler ve Tabiat Bilimler arasındaki temel farklar | Julien Freund, Beşeri Bilim Teorileri, Ankara 1997 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri | Toplum Bilimlerde Yorumcu Yaklaşım, ed. Paul Rabinow-William Sullivan, İst. 1990 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | İlahiyat sosyal bilim ilişkisi | o Hasan Onat, “İslam Bilimleri Ve Yöntemi Açısından Tarihin anlam Ve Önemi” Kuran ve İslami Bilimlerin Anlaşılmasında Tarihin Önemi, Ankara Okulu, 2012. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | İlahiyat Çalışmalarının Bilimselliği | Hasan Onat, Bilim, Bilimsel Yöntem ve İslam/ İlahiyat Bilimlerinde (Ulumu Diniyye) Yöntem Sorunu | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Bilimsel araştırma ve etik | https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/mevzuat/bilimsel-arastirma-ve-etik-yonetmeligi.aspx | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Araştırmalarda karşılaşılan etik problemler | https://biotek.ankara.edu.tr/files/2070-4099-1-PB.pdf | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | ||
9 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları (Veri Toplama) | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları (Verilerin Tasnifi) | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bilimsel Araştırmanın Aşamaları (Verilerin Değerlendirilmesi) | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Veri tabanları | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
13 | Makale Yazım Teknikleri | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Araştırmanın temel bölümleri | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Yayın sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlar | Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |