YBP239 Social Services

3 ECTS - 2-1 Duration (T+A)- 3. Semester- 2 National Credit

Information

Code YBP239
Name Social Services
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 2-1 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Course Instructor (A Group) ()


Course Goal / Objective

Understanding the Definition and Purpose of Social Services, the History and Organizational Structure of Social Services in Turkey, Social Work Practices in the Field of Aging and the Laws and Regulations on this subject

Course Content

Definition, Scope, Purpose, Functions of Social Services. Organizational Structure and History of Social Services in Turkey. Social Work Practices in the Field of Aging in Turkey. Social Services Provided to the Elderly

Course Precondition

no

Resources

1. Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet. 14 (1), s. 1-19. 2. Bulut, I. (1999). Aile tedavisi ve sosyal grup çalışması. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 152-199. 3. Danış, M.Z. (2007). Sosyal Hizmet Mesleği ve Disiplininde Sosyal Politikanın Yeri ve Önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, (18) 2, s.51-64. 4. Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: Temelleri, yaklaşımları ve müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. s. 33-134. 5. Duyan, V., Özgür Sayar, Ö. (2016). Sosyal Hizmete Giriş. Öğrenciler ve Uygulayıcılar İçin Bir Rehber. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları. 6. Yolcuoğlu, İ.G.(2012). Sosyal Hizmete Giriş. SABEV Yayınları, Ankara.

Notes

1. Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet. 14 (1), s. 1-19. 2. Bulut, I. (1999). Aile tedavisi ve sosyal grup çalışması. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. (Ed. Koşar, N.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Yüksekokulu Yayını. s. 152-199. 3. Danış, M.Z. (2007). Sosyal Hizmet Mesleği ve Disiplininde Sosyal Politikanın Yeri ve Önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, (18) 2, s.51-64. 4. Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: Temelleri, yaklaşımları ve müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. s. 33-134. 5. Duyan, V., Özgür Sayar, Ö. (2016). Sosyal Hizmete Giriş. Öğrenciler ve Uygulayıcılar İçin Bir Rehber. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları. 6. Yolcuoğlu, İ.G.(2012). Sosyal Hizmete Giriş. SABEV Yayınları, Ankara.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Understands the purpose and importance of social services.
LO02 Explain the history and organizational structure of social services in Turkey.
LO03 Makes individual and team work.
LO04 Knows social work practices in the field of old age.
LO05 Recognize the institutions serving the elderly.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Explains basic principles and concepts with elderly care.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 2. States aging, aging process and changes in the aging process.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 3.Explains personal , social, cultural differences of elderly individuals, and the basic information for improving the quality of life .
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 4.Distinguishes social , professional , ethical principles and laws in elderly care.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 5. Describes interventions in elderly care.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 6.Describes interventions personal , social, cultural differences of elderly individuals regarding enviromental regulations in home aged care.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 7.Describes physiological changes in old age and the principles of specific nutrition to common diseases.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 8. Lists health and occupational safety practices in working environment.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 9. Distinguishes social rehabilitation needs in elderly and performs them.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 10. Uses critical thinking , creative thinking and appropriate methods and techniques for the development of problem solving skills .
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 11. Uses effectively first aid techniques in case of emergency in the elderly.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 12.Uses effectively interventions in holistic elderly care.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 13.Uses planned basic techniques of physical rehabilitation in the elderly .
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 14. Takes responsibility for solving old problems in society as individuals and groups.
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 15.Analyzes information with a critical approach by themselves .
PLO16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 16. Uses the skills to communicate effectively with elderly persons and others.
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 17.Uses tools , information and communication technologies in working envoriment.
PLO18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 18.Monitors information in the field using at least one foreign language and comminicates with colleagues.
PLO19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 19. Initiatives for the thinking and development of their performance .
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 20.Monitors artistic, scientific events and current events in community and in the world.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The Concept of Social Welfare and Its History Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Definition and Scope of Social Services Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Purpose of Social Work Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 History of Social Services Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
5 History of Social Work Social Work as Science and Discipline Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Professional Qualifications of Social Work Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
7 Functions of Social Work Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Distinctive Features of Social Work Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
10 Distinctive Features of Social Work Methods of Social Work Profession Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
11 History of Social Services in Turkey Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Organizational Structure of Social Services in Turkey Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Social Services Provided to the Elderly Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 Related Laws and Regulations I Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Related Laws and Regulations II Reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 5 5
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 6 6
Final Exam 1 6 6
Total Workload (Hour) 87
Total Workload / 25 (h) 3,48
ECTS 3 ECTS

Update Time: 08.05.2023 12:40