ILEM753 Children and Media

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ILEM753
Name Children and Media
Term 2024-2025 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ


Course Goal / Objective

Within the scope of the course, it is aimed to evaluate the relationship between children and media, the effects of media on children's audience from a broad perspective, including issues such as children's rights, attention and learning, violence, literacy, behavior, health, family and teacher role.

Course Content

The relationship between children and the media is important because it affects many aspects of children's lives and therefore needs to be carefully managed. In this context, in this course, the theoretical and methodological approaches in the fields of media and communication studies and the main approaches that shape child development and education will be utilized to examine the relationship between children and media and the effects of media on child audiences.

Course Precondition

There is no prerequisite for the course.

Resources

• Adak, N. (2013). Bir sosyalizasyon aracı olarak televizyon ve şiddet. http://bilig.yesevi.edu.tr/ yonetim/icerik/makaleler/3289-published.pdf adresinden alınmıştır. • Akça, E. B., Sayımer, İ, Salı, J. B. & Başak, B. E. (2014). Okulda siber zorbalığın nedenleri, türleri ve medya okuryazarlığı eğitiminin önleyici çalışmalardaki yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2, 17-30. • Akçalı, S. İ. (2015). Tüketim toplumunda çocukluğun yitişi. S. İ. Akçalı (Ed.), Çocuk ve medya içinde (s.21-13). Ankara: Nobel Yayınları. • Altun A. (2013). Okul öncesi, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin görüşleri: Medya okuryazarlığı derslerle nasıl ilişkilendirilebilir. H. Yavuzer, & M. R. Şirin (Editörler), I. Türkiye çocuk ve medya kongresi bildiriler kitabı İçinde (s.59-82). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları. • Alver, F. (2004). Medya pedagojisi çalışmaları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-30. • Anderson, C. A. (2010). Violent video games and other media violence (Part I). Pediatrics for Parents, 26, 28-30. • Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial aehavior: A meta- analytic review of the scientific literature. Psychological Science, 12, 353-359. • Ateşoğlu, İ. (2009). Çocukların tüketici olarak sosyalleşmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 215-228. • Atila, M. (2017). TV-dijital oyunlar-videolar okul öncesi çocuğun dil gelişimini nasıl etkiliyor? https://www.trtcocuk.net.tr/ebeveyn-akademisi/cocuk-gelisimi/tv-dijital-oyunlarvideolar-okul-oncesi-cocugun-dil-gelisimini-nasil-etkiliyor adresinden alınmıştır. • Aslan, D., Kale, M. & Nur, İ. (2021). Kültür ve Çocuk. Ankara: Pegem Akademi. • Aydoğan, F. (2015). Tüketici kitleler olarak çocuklar ve çocuk dergileri uygulamaları. S. İ. Akçalı (Ed.), Çocuk ve medya İçinde (s.53-68). Ankara: Nobel Yayınları. • Aydoğan, F. (2017). Dijital çağın çocuklarının serbest zamanı. TRT Akademi Dergisi, 2,4, 604-607. • Bandura, A. (1969). Social learning theory of idendificatory processes. In D. A. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research (pp.213-262). Chicago: Rand McNally Company. • Batmaz, V., & Aksoy, A. (1995). Türkiye’de televizyon ve aile. Ankara: Aile Araştırma Kurumu. • Bilici, İ. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel yayıncılık. • Burak, Y., & Ahmetoğlu, E. (2015). Bilgisayar oyunlarının çocukların saldırganlık düzeylerine etkisinin incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10,11, 362-382. • Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 31-44. • Can, A. (1995). Okul öncesi çocuklara yönelik televizyon programları içinde çizgi filmlerin çocukların gelişimine ve iletişimine etkileri (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. • Charon, J. M. (1992). Medya dünyası. İstanbul: İletişim Yayınları. • Çakıral, M. (2016). Televizyon kıskacında çocuk ve subliminal mesajlar. İstanbul: Ferfir Yayıncılık. • Doğan, A., & Göker, G. (2012). Tematik televizyon ve çocuk: İlköğretim öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıkları. Milli Eğitim Dergisi, 194, 5-30. • Kılıç, Ş. (Ed.). (2021). Çocuk ve Medya. Ankara: Pegem Akademi. • Sherry, J. L. (2001). The effects of violent video games on aggression a meta-analysis. International Human Communication, 27, 409-431. • Şirin, M. R. (2015). Televizyon, çocuk ve aile. İstanbul: İz Yayıncılık. • Şirin, M. R. (2016). Gösteri çağı çocukları. İstanbul: İz Yayıncılık. • Şirin, M. R. (2017). Çocuk ve çocukluk: Kültürel ve sosyolojik bir boyut. http://cocukvemedeniyet.cocukvakfi.org.tr/index.php/CMD/article/view/64/27 adresinden alınmıştır. • Üstündağ, A. (2020). Çocuk ve Ekran: Dijital Medya ve Çocuk Gelişimi. Ankara: Eğiten Kitap. • Van Vliet H., Harrison, C., & Anderson T. (2013). Adult mediation of children’s television viewing experiences as a catalyst for learning and development: A case study, using play school. Early Child Development and Care, 183, 1, 17–36. • Yavuzer, H. (1998). Çocuk ve suç. İstanbul: Remzi Kitabevi. • Yavuzer, H. (2013). Sunuş. H. Yavuzer, & M. R. Şirin (Editörler), I. Türkiye çocuk ve medya kongresi bildiriler kitabı İçinde (s.5-8). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları. • Yıldız, F. (2018). Ölümcül “Mavi balina” oyununun basında temsiline dair eleştirel bir değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 4, 557-570. • Yörükoğlu, A. (1983). Değişen toplumda aile ve çocuk. Ankara: Aydın Kitabevi. • Yücel, G., & Şan, Ş. (2018). Dijital oyunlarda bağımlılık ve şiddet: Blue Whale oyunu üzerinde bir inceleme. Online Academic Journal of Information Tecnology, 9(32), 87-100.

Notes

Online resources.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Have knowledge about the current dimensions of the relationship between media and children.
LO02 To master and reveal the effects of media tools on child development.
LO03 Develop critical thinking skills.
LO04 Have knowledge about platforms that broadcast for children.
LO05 Can use the methods related to media and children effectively.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. 5
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, 4
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules.
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context.
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. .
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She/he carryes her/his education to the next level of education. 4
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values.
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops critical thinking skills.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Information about the course flow, teaching style, evaluation method and resources. Sharing relevant resources, sharing examples. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Current presentations of media and child concepts Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Media and child development Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 History of children's media Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Children's media and its transformation Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Children's rights and media Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Family in media use Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading and Discussion Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 School in media use Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Media use and digital parenting Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Children, consumer culture and media Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Media industry and children Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Media literacy in children Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 News literacy in children Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Overall assessment Reading and Discussion Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Reading and Discussion Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Term Exams Reading and Discussion Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 14.05.2024 03:38