Genel Bilgi
Kod | ILEM753 |
Ad | Çocuk ve Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında, çocuk ve medya ilişkisinin, medyanın çocuk izlerkitle üzerindeki etkileri çocuk hakları, dikkat ve öğrenme, şiddet, okuryazarlık, davranış, sağlık, aile ve öğretmen rolü gibi konuları da kapsayarak geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çocuklar ve medya arasındaki ilişki önemlidir çünkü medya, çocukların yaşamlarının birçok yönünü etkiler ve bu nedenle dikkatlice yönetilmelidir. Bu bağlamda, bu derste, medya ve iletişim çalışmaları alanlarında yer alan teorik ve metodolojik yaklaşımlar ile çocuk gelişim ve eğitimini şekillendiren başlıca yaklaşımlardan yararlanılarak çocuk ve medya ilişkisi, medyanın çocuk izlerkitle üzerindeki etkileri irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
• Adak, N. (2013). Bir sosyalizasyon aracı olarak televizyon ve şiddet. http://bilig.yesevi.edu.tr/ yonetim/icerik/makaleler/3289-published.pdf adresinden alınmıştır. • Akça, E. B., Sayımer, İ, Salı, J. B. & Başak, B. E. (2014). Okulda siber zorbalığın nedenleri, türleri ve medya okuryazarlığı eğitiminin önleyici çalışmalardaki yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2, 17-30. • Akçalı, S. İ. (2015). Tüketim toplumunda çocukluğun yitişi. S. İ. Akçalı (Ed.), Çocuk ve medya içinde (s.21-13). Ankara: Nobel Yayınları. • Altun A. (2013). Okul öncesi, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin görüşleri: Medya okuryazarlığı derslerle nasıl ilişkilendirilebilir. H. Yavuzer, & M. R. Şirin (Editörler), I. Türkiye çocuk ve medya kongresi bildiriler kitabı İçinde (s.59-82). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları. • Alver, F. (2004). Medya pedagojisi çalışmaları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-30. • Anderson, C. A. (2010). Violent video games and other media violence (Part I). Pediatrics for Parents, 26, 28-30. • Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial aehavior: A meta- analytic review of the scientific literature. Psychological Science, 12, 353-359. • Ateşoğlu, İ. (2009). Çocukların tüketici olarak sosyalleşmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 215-228. • Atila, M. (2017). TV-dijital oyunlar-videolar okul öncesi çocuğun dil gelişimini nasıl etkiliyor? https://www.trtcocuk.net.tr/ebeveyn-akademisi/cocuk-gelisimi/tv-dijital-oyunlarvideolar-okul-oncesi-cocugun-dil-gelisimini-nasil-etkiliyor adresinden alınmıştır. • Aslan, D., Kale, M. & Nur, İ. (2021). Kültür ve Çocuk. Ankara: Pegem Akademi. • Aydoğan, F. (2015). Tüketici kitleler olarak çocuklar ve çocuk dergileri uygulamaları. S. İ. Akçalı (Ed.), Çocuk ve medya İçinde (s.53-68). Ankara: Nobel Yayınları. • Aydoğan, F. (2017). Dijital çağın çocuklarının serbest zamanı. TRT Akademi Dergisi, 2,4, 604-607. • Bandura, A. (1969). Social learning theory of idendificatory processes. In D. A. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research (pp.213-262). Chicago: Rand McNally Company. • Batmaz, V., & Aksoy, A. (1995). Türkiye’de televizyon ve aile. Ankara: Aile Araştırma Kurumu. • Bilici, İ. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel yayıncılık. • Burak, Y., & Ahmetoğlu, E. (2015). Bilgisayar oyunlarının çocukların saldırganlık düzeylerine etkisinin incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10,11, 362-382. • Büyükbaykal, G. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 31-44. • Can, A. (1995). Okul öncesi çocuklara yönelik televizyon programları içinde çizgi filmlerin çocukların gelişimine ve iletişimine etkileri (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. • Charon, J. M. (1992). Medya dünyası. İstanbul: İletişim Yayınları. • Çakıral, M. (2016). Televizyon kıskacında çocuk ve subliminal mesajlar. İstanbul: Ferfir Yayıncılık. • Doğan, A., & Göker, G. (2012). Tematik televizyon ve çocuk: İlköğretim öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıkları. Milli Eğitim Dergisi, 194, 5-30. • Kılıç, Ş. (Ed.). (2021). Çocuk ve Medya. Ankara: Pegem Akademi. • Sherry, J. L. (2001). The effects of violent video games on aggression a meta-analysis. International Human Communication, 27, 409-431. • Şirin, M. R. (2015). Televizyon, çocuk ve aile. İstanbul: İz Yayıncılık. • Şirin, M. R. (2016). Gösteri çağı çocukları. İstanbul: İz Yayıncılık. • Şirin, M. R. (2017). Çocuk ve çocukluk: Kültürel ve sosyolojik bir boyut. http://cocukvemedeniyet.cocukvakfi.org.tr/index.php/CMD/article/view/64/27 adresinden alınmıştır. • Üstündağ, A. (2020). Çocuk ve Ekran: Dijital Medya ve Çocuk Gelişimi. Ankara: Eğiten Kitap. • Van Vliet H., Harrison, C., & Anderson T. (2013). Adult mediation of children’s television viewing experiences as a catalyst for learning and development: A case study, using play school. Early Child Development and Care, 183, 1, 17–36. • Yavuzer, H. (1998). Çocuk ve suç. İstanbul: Remzi Kitabevi. • Yavuzer, H. (2013). Sunuş. H. Yavuzer, & M. R. Şirin (Editörler), I. Türkiye çocuk ve medya kongresi bildiriler kitabı İçinde (s.5-8). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları. • Yıldız, F. (2018). Ölümcül “Mavi balina” oyununun basında temsiline dair eleştirel bir değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 4, 557-570. • Yörükoğlu, A. (1983). Değişen toplumda aile ve çocuk. Ankara: Aydın Kitabevi. • Yücel, G., & Şan, Ş. (2018). Dijital oyunlarda bağımlılık ve şiddet: Blue Whale oyunu üzerinde bir inceleme. Online Academic Journal of Information Tecnology, 9(32), 87-100.
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medya ve çocuk ilişkisinin güncel boyutları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Medya araçlarının çocuk gelişimine etkilerine hakim olur ve ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Eleştirel düşünme yetisini geliştirebilir. |
ÖÇ04 | Çocuklara yönelik yayınlar yapan platformlar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Medya ve çocuğa ilişkin yöntemleri etkin bir şekilde kullanabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. | İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Medya ve çocuk kavramlarının güncel sunumları | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Medya ve çocuk gelişimi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Çocuk medyası tarihi | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çocuk medyası ve dönüşümü | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Çocuk hakları ve medya | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Medya kullanımında aile | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Medya kullanımında okul | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Medya kullanımı ve dijital ebeveynlik | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Çocuk, tüketim kültürü ve medya | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Medya endüstrisi ve çocuk | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çocuklarda medya okuryazarlığı | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çocuklarda haber okuryazarlığı | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |