Information
Code | İTS807 |
Name | Four Caliphs, Umayyad and Abbasid Periods in Socio-Cultural Perspective I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
Course Instructor |
Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To have a comprehensive knowledge of the history of the Four Caliphs and the Umayyad periods from political, social and cultural perspectives and to know the basic sources and modern studies written on them.
Course Content
The reflections of the political events that occurred during the Four Caliphs and the Umayyad periods on socio-cultural life will be evaluated, the social, cultural and religious developments that arose accordingly will be analyzed, the political activities and effects of ideological structures and their reflections on the present day will be interpreted by considering.
Course Precondition
none
Resources
1. Âdem Apak, İslâm Tarihi, II (Hulefâ-yi Râşidîn), İstanbul 2006. 2. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006.
Notes
A. KAYNAKLAR: 1. Ebû Yusuf (ö. 182/798), Kitâbü’l-Harâc (nşr. Kusay M. el-Hatîb), Kahire 1396. 2. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 3. Halife b. Hayyât (ö. 240/854), Târîh (nşr. Süheyl Zekkâr), Beyrut 1993. 4. İbn Abdülhakem (ö. 257/870), Fütûhu Mısr ve Ahbâruhâ (nşr. Ch. C. Torrey), Leiden 1922. 5. İbn Şebbe (ö. 262/876), Târîhu’l-Medîneti’l-Münevvere (nşr. Fehim M. Şeltut), I-IV. 6. İbn Kuteybe (ö. 276/889), el-Maârif, Beyrut 1970. 7. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 8. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 9. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 10. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 11. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 12. İbn A’sem (ö. 314/926), Kitâbü’l-Fütûh, I-IV, Beyrut 1986. 13. İbn Abdürabbih (ö. 327/939), el-Ikdü’l-Ferîd (nşr. Ahmed Emin v.dğr.), I-VII, Kahire 1973. 14. Mesûdî (ö. 345/956), Mürûcü’z-Zeheb (nşr. M. Muhyiddin Abdülhamid), I-IV, Mısır 1964 15. İbn Abdülber (ö. 463/1061), el-İstîâb fî Ma’rifeti’l-Ashâb, I-VI, Kahire, ts. 16. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979. 17. İbnü’l-Esîr, Üsdü’l-Gâbe fî Ma’rifeti’s-Sahâbe (nşr. Muhammed İbrahim-M. Ahmed Âşûr), I-VII, 1970. 18. İbn Hacer (ö. 852/1449), el-İsâbe fî Temyîzi’s-Sahâbe (nşr. Ali M. el-Bicâvî), I-VIII, Kahire 1970-1972. B. I. ARAŞTIRMALAR (DÖRT HALİFE) 1. Âdem Apak, İslâm Tarihi, II, İstanbul 2006. 2. Hüseyin Algül, İslâm Tarihi, I-IV, İstanbul 1986. 3. Mustafa Fayda, “Hulefâ-yi Râşidîn” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XVIII (İstanbul 1998), s. 324-338. 4. Mustafa Fayda, “Ebû Bekir”, DİA, X (İstanbul 1994), s. 101-108. 5. Mustafa Fayda, “Ömer”, DİA, XXXIV (İstanbul 2007), s. 44-51. 6. İsmail Yiğit, “Osman”, DİA, XXXIII (İstanbul 2007), s. 438-443. 7. Ethem Ruhi Fığlalı, “Ali”, DİA, II (İstanbul 1989), s. 371-374. 8. Hasan İbrahim Hasan, Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi, (Türkçeye çev. İsmail Yiğit v.dğr), I-VI, İstanbul 1991-1992. 9. Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadette İslâm (Editör: Vecdi Akyüz), I-V, İstanbul 1994. 10. Philip Hitti, Siyâsî ve Kültürel İslâm Tarihi (Türkçeye çev. Salih Tuğ), I-IV, İstanbul 1995. 11. İbrahim Sarıçam, Emevî-Hâşimî İlişkileri, Ankara 1997. 12. W. Montgomery Watt, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri (Türkçeye çev. E. Ruhi Fığlalı), Ankara 1981. 13. Corci Zeydan, İslâm Medeniyeti Tarihi (Türkçeye çev. Zeki Megamiz), I-V, İstanbul 1970. 14. İSTEM Dergisi’nin “Hulefâ-i Râşidîn” Konulu VI. Sayısı (Konya 2005). 15. Ayrıca, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi’nin (DİA), Meselâ “Âişe”, “Cemel”, “Sıffin”, “Kâdisiye Savaşı”, “Muâviye b. Ebû Süfyan”, “Mekke”, “Medine”, “Kûfe”, “Basra” Gibi İlgili Maddeleri. B. II. ARAŞTIRMALAR (EMEVÎLER) 1. İsmail Yiğit, Emevîler (661-750),İstanbul 2016. 2. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 4. Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013. 5. Hasan İbrahim Hasan, Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi (çev. İsmail Yiğit ve ark.), I-VI, İstanbul1991-1992. 6. Bahriye Üçok, İslâm Tarihi Emeviler-Abbasiler, Ankara 1979. 7. Philip Hitti, Siyasî ve Kültürel İslam Tarihi, I-IV, İstanbul 1981-1982. 8. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, TDV Yay., Beşinci Baskı, Ankara 2006. 9. Julius Wellhausen, Arap Devleti ve Sukûtu (çev. Fikret Işıltan), Ankara 1963. 10. C. E. Bosworth, İslâm Devletleri Tarihi (çev. Erdoğan Merçil-Mehmet İpşirli), İstanbul 1980. 11. Adam Mez, 10. Yüzyılda İslâm Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul 2000. 12. Bernard Lewis, Tarihte Araplar (çev. Hakkı Dursun Yıldız), İstanbul 2009. 13. Heyet, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, II, III. 14. İslâm Tarihi Kültür ve Medeniyeti (ed. P. M. Holt-A. K. S. Lambton-B. Lewis), (çev. Hamdi Aktaş ve ark.), I-IV, İstanbul 1997. 15. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi'nin (DİA) “Emevîler”, “Abbâsîler”, “Muâviye b. Ebû Süfyân”, “Mervân I”, “Abdülmelik b. Mervân”, “Hişâm b. Abdülmelik”, “Mansûr” ve “Hârûnürreşîd” gibi ilgili maddeleri ve bu maddelerin bir kısmında yer alan Medeniyet kısımları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Student knows the sources and modern studies about the history of the Four Caliphs and Umayyad states. |
LO02 | Student has comprehensive information about the establishment and development of the Four Caliphs and Umayyad states. |
LO03 | Student knows the religious, social and cultural developments during the Four Caliphs and Umayyad periods in all aspects. |
LO04 | Student knows about the religious and ideological rebellions during the Four Caliphs and Umayyad periods. |
LO05 | Student knows the reflections of the developments in these periods on the present day. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 5 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective | 4 |
PLO03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework. | 2 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them | 1 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | 1 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 1 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The defining characteristics of the Four Caliphs period | Mustafa Fayda, “Hulefâ-yi Râşidîn” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XVIII (İstanbul 1998), s. 324-338. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hz. Abu Bakr's election as caliph and its reflections | Mustafa Fayda, “Ebû Bekir”, DİA, X (İstanbul 1994), s. 101-108. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | The Developments of the Abu Bakr's period | Mustafa Fayda, “Ebû Bekir”, DİA, X (İstanbul 1994), s. 101-108. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | The developments of the Omar's period | Mustafa Fayda, “Ömer”, DİA, XXXIV (İstanbul 2007), s. 44-51. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | The developments of Osman's period | İsmail Yiğit, “Osman”, DİA, XXXIII (İstanbul 2007), s. 438-443. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | The developments of Ali's period | Âdem Apak, İslâm Tarihi, II, İstanbul 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | The developments of Hasan's period | İbrahim Sarıçam, Emevî-Hâşimî İlişkileri, Ankara 1997. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Defining features of the Umayyad State | 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | The foundation of the Umayyad State and the period of Muawiya | 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | The period of the Sufyani caliphs | 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Period of Marwani caliphs I | 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Period of Marwani caliphs II | 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Socio-cultural developments during the Four Caliphs and Umayyad periods I | 2. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Socio-cultural developments during the Four Caliphs and Umayyad periods II | 2. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |