BDNS301 Beden Eğitimi Sosyolojisi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BDNS301
Ad Beden Eğitimi Sosyolojisi
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, beden eğitiminde sosyal kuramların, sosyal konuların ve sosyolojik yaklaşımların öneminin öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

Beden eğitimi ve sosyolojiye giriş, beden eğitiminin toplumdaki rolü, sosyal kuramlar ve beden eğitimi, beden eğitiminde fırsat eşitliği, beden eğitiminde toplumsal cinsiyet ve toplumsal sınıf, beden eğitimi ve sporda çocuk koruma politikaları, uluslararası beden eğitimi ve spor politikaları, sağlık ve spor politikalarınının beden eğitimi açısından önemi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Beden Eğitimi ve Sporun Sosyolojik Boyutları.Dr. Ersin Afacan. Akademsyen Kitapevi.

Notlar

Sosyoloji ve Spor. A.Azmi YETİM Morpa Yayın İstanbul 2006 Spor Sosyolojisi ve uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Prof.Dr.Birol DOĞAN Nobel yayın Ankara 2007.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beden Eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilkeler vb. kuramsal bilgileri açıklayabilir.
ÖÇ02 Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisini açıklayabilir.
ÖÇ03 Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini açıklayabilir.
ÖÇ04 Beden Eğitimi öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşabilir, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleyebilir, yorumlayabilir, değerlendirebilir ve uygulayabilir.
ÖÇ05 Beden Eğitimi öğretmenliği alanının ulusal ve uluslar arası farklı kültürlerdeki durumunu ve mevcut statüsü bilgisini açıklayabilir.
ÖÇ06 Beden Eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer edebilir, yerinde ve etkili şekilde kullanabilir.
ÖÇ07 Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapabilir, tanımlayabilir, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplayabilir, analiz edebilir, çözüm önerileri geliştirebilir.
ÖÇ08 Toplumun ve okulun sürekli iyileştirilmesi amacıyla kalite yönetimi süreçlerinde yer alabilir, liderlik yapabilir veya takım üyesi olarak sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirebilir.
ÖÇ09 Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslar arası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlayabilir, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
ÖÇ10 Okulların içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde bir öğretmen olarak örnek olabilir, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygulayabilir.
ÖÇ11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincini açıklayabilir ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile beden eğitimi ve spor dersini planlar, öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda hareket öğretim basamaklarını uygular.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretiminde fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder, özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilişim teknolojilerini, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisi kazanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramları bilimsel ve teknolojik yöntemlerle inceleme, verileri analiz edebilme ve öğretim sürecine uygun araç-gereç kullanma becerisi kazanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi kazanır, öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve uygular, alanı ile ilgili problemleri çözer ve yasalar ile mesleki etik değerlere karşı farkındalık geliştirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor bilimleri ve pedagojik temelleri ile ilgili konularında yeterli bilgi birikimine sahip olur. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, kavramları yaşam boyu öğrenme ve öğretme becerisini kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme yapar ve sonuçları yorumlayarak geri bildirim sağlar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beden eğitimi ve sosyolojiye giriş Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Beden eğitiminin toplumdaki rolü Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Beden eğitimi ve sosyal kuramlar (işlevselcilik, sosyal etkileşim) Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Beden eğitimi ve sosyal kuramlar ( çatışma kuramı, feminist kuramlar) Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Pierre Bourdieu sosyal kuramı ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Basil Bernstein kuramı ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Beden eğitiminde fırsat eşitliği Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Vize sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toplumsal cinsiyet ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Irk, din ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Beden eğitimi ve sporda çocuk koruma politikaları Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Uluslararası beden eğitimi ve spor politikaları Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sağlık politikaları ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Spor politikaları ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Saha çalışması sunumları Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS