Genel Bilgi
Kod | BAC443 |
Ad | Davranışsal Ekonomi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAŞAK GÜL AKAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı iktisadın yeni ve hızlı büyüyen bir alanı olarak psikolojik motifleri ekonomik modellere dahil etmeye girişen davranışsal iktisat ve iktisadi psikolojiyi kavranmasını sağlamaktır. Bu amaçla bireysel kararları açıklamakta davranışsal ve deneysel iktisattan kanıt ve teoriler incelenir ve deneysel iktisat yöntemini tanıtır.
Dersin İçeriği
Dersle ilgili açıklamalar, dersin tanıtımı ve temel kavramlara ilişkin değerlendirmeler; Davranışsal iktisatın konusu ve kapsamı; Davranışsal iktisadın metodolojisi; Davranış motifleri olarak diğerkamlık, adalet, karşılıklılık, utanç, değerler, tercihler, seçimler; Nöro iktisat.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
İktisatta Davranışsal Yaklaşımlar - Derleme - İmge Kitabevi Yayınları Hızlı ve Yavaş Düşünme - Daniel Kahneman - Varlık Yayınları Dürtme - Cass Sunstein ve Richard Thaler - Pegasus
Notlar
Akıl Dışı Ama Öngörülebilir - Dan Ariely - Optimist Yayınları Tamamen Duygusal - Dan Ariely ve Jeff Kreisler- Optimist Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikoloji ve nörobilimdeki gelişmelerin de etkisi ile şekillenen davranışsal iktisadın temel varsayımlarını ve yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ02 | İktisadi ajanların aldıkları kararlarda bilişsel ve duyusal faktörlerin etkilerini göz önüne alır, rasyonalite, önyargılar, bilişsel kısa yollar vb. faktörlerin tercihlere etkisini tartışır. |
ÖÇ03 | Bu sayede davranışsal iktisat perspektifinden geleneksel iktisadın varsayım ve politika önermelerini daha gerçekçi bir şekilde değerlendirir, politika tasarımında davranışsal iktisadın ulaştığı sonuçları yorumlar. |
ÖÇ04 | Ekonomi ve psikoloji disiplinlerinde kullanılan deneysel yöntemleri karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Belirsizlik altında karar verme durumlarının farklı boyutlarını açıklayarak temel seviyede analiz eder. |
ÖÇ06 | İktisadın prensiplerinden biri olan rasyonelliği tartışır. |
ÖÇ07 | Bireyin karmaşık davranışlarını yorumlar. |
ÖÇ08 | Karar alma sürecindeki etkenleri analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmenin tüm temel fonksiyonlarını kavramsal olarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel ekonomi kavramlarını ve temel ekonomik kavramların işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletmecilik alanı ile ilgili hukuk disiplinine ilişkin temel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkin sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini kullanarak işletme alanı ile ilgili bilgi aktarımını öğrenim dilinde yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirler. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletme alanında bilimsel araştırma yapar ve araştırma sonuçlarını yönetimsel karar verme süreçlerinde kullanmak üzere raporlaştırır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin bir biçimde ekip çalışması yapar ve ekip içinde gerekli sorumluluğu alır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşletme yönetiminin temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurlarını izleyerek işletmenin dış paydaşları ile etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşletme yönetiminin gerektirdiği İşletme Bilgi Sistemleri ve alt modüllerini kullanır/raporlar/yorumlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik, çevre duyarlılığı, sürdürülebilirlik, sosyal sorumluluk, kültürel, toplumsal ve evrensel değerler konularında farkındalık sahibi olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yenilikçi iş fikirleri geliştirerek kaynakları girişimci faaliyetler için etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranışsal iktisadın temelleri ve iktisat - psikoloji etkileşimi,Davranışsal iktisadın tarihsel gelişimi | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
2 | Davranışsal iktisadın metodolojisi ve deneysel iktisat | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
3 | Değerler, Tercihler ve Seçimler: Rasyonalite ve fayda/ Geleneksel model ve davranışsal iktisat yaklaşımı | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay |
4 | İnanışlar, Sezgiler ve Önyargılar: Geleneksel model ve irrasyonalitenin kaynakları | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Risk ve belirsizlik altında karar verme-Standart model ve beklenen fayda | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
6 | Risk ve belirsizlik altında karar verme-Davranışsal iktisat yaklaşımı: Beklenti teorisi, referans noktası ve kayıptan kaçınma | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Zihinsel muhasebe | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dönemler arası seçim:İndirgenmiş fayda modeli-İndirgenmiş fayda modelinden sapmalar | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Dönemler arası seçim:Zaman tutarsız tercihler-Hiperbolik indirgeme | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Stratejik etkileşim:Oyun Teorisi ve Davranışsal Oyun Teorisi | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sosyal tercihler:Geleneksel model ve sosyal tercihlerin doğası/Sosyal tercihleri etkileyen faktörler/Eşitsizlikten kaçınma modelleri/Karşılıklılık modelleri | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Davranışsal iktisat ve dürtme/özendirme (nudge) teorisi | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Davranışsal iktisat perspektifinden 'öznel iyi oluş' ve 'mutluluk' | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Davranışsal iktisat perspektifinden 'öznel iyi oluş' ve 'mutluluk' (devam) | Ders kitaplarını ve notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |