TIM107 Oyunculuk I

11 AKTS - 4-4 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIM107
Ad Oyunculuk I
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-4 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 11 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ


Dersin Amacı

Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizminin, bilinç ve bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, oyunculuk sanatının temel bilgilerinin, mesleki etiğin ve yaratıcılığın anlatılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğrenci-oyuncunun beş duyu organının, hayal gücünün, düşünce ve duygu dünyasını, plastik olarak ifade edebilme yeteneklerinin geliştirilmesi ile bir nesneyle ve bir insanla fiziksel düşünsel duygusal ilişki belleğinin yetkinleştirilmesini kapsar. Öğrenciler günlük alıştırmalarla ve sözün olmadığı etütler üzerinde çalışırken bir oyuncuda olması gereken temel nitelikleri kazanırlar.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Çeşitli Oyunculuk Egzersizleri

Notlar

KONSTANTİN STANİSLAVSKİY: BİR AKTÖR HAZIRLANIYOR


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Oyunculuk sanatının temel prensiplerini ve mesleki etiği kavrar ve uygular.
ÖÇ02 Etütteki amaca uygun olarak, bilinçli ve mantıklı biçimde eylemler yapabilme temel ilkelerini öğrenir ve uygulama becerisini kazanır.
ÖÇ03 Mantıksal dizin (nedenler dizisi) içerisinde, neden - sonuç ilişkisine bağlı eylemi tespit etmenin temel ilkelerini bilir ve uygular.
ÖÇ04 Öykünün önerilmiş koşuluna sadık kalarak mantıklı psiko-fiziksel eylemler gerçekleştirme temel ilkelerini bilir ve uygular.
ÖÇ05 Mesleki prensipler içerisinde gözlem, fantezi geliştirme, metamorfoz (başkalaşım) tekniklerinin temel ilkelerini bilir.
ÖÇ06 Obrazlı düşünce yaklaşımının temel ilkelerini kavrar ve eylemler içerisinde yorumlar.
ÖÇ07 Aktörlük sanatının temelini oluşturan eylemi (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü olan kimsin, ne istiyorsun, ne yapıyorsun sorularını uygulamalı olarak analiz eder.
ÖÇ08 Etüt etme mantığı kavratılarak, oyunculuk sanatının temel prensipleri olan önerilmiş koşul, eylem, etki-değerlendirme - tepki, eylemle analiz yapma becerilerini kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle tanışma ve "ekip" bilincinin gerekliliğinin anlatılması ve mesleki etiğin temel bilgilerinin verilmesi. ısınma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 "Öykü kavramı, gözlem ve dikkat" üzerine çalışma. Etüt etme mantığı. Beş duyu etüdlerine giriş. ısınma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
3 Önerilmiş koşul ve Eylem. Eylemi ortaya sunan koşulların incelenmesi. Eylemli Analiz (yaparak düşünmek). Beş Duyu Etütleri üzerine çalışma ve "Eğer ben olsaydım" prensibinin anlatılması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
4 "Eğer ben olsaydım" prensibi üzerinden önerilmiş koşul ve eylem. Eylemin uygulamalı incelenmesi ve beden dilinin önemi. Eylemli analiz üzerinden Beş Duyu Etütleri üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
5 Önerilmiş koşul içerisinde şartsız ve koşulsuz "inanma duygusu" ve eylemlerini "aklama". Beş Duyu etütleri üzerine çalışma ve Nesne Merkezli Etütlere giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
6 "Amaç" ve "Çatışma" kavramı üzerine çalışma. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
7 "Amaç" ve "Çatışma" kavramı üzerine uygulamalı çalışma ve beden dili çalışmaları. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
8 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizin (nedenler dizisi) analizleri ve Kelime Merkezli Etütlere giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
9 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizinin eylemli analiz yoluyla uygulama yöntemleri ve Kelime Merkezli Etütler üzerine uygulamalı çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
10 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
11 "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" çalışmaları üzerine Hayvan ve Nesne Olmak etütlerine giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
12 "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" çalışmaları üzerine Hayvan etütlerine uygulamalı çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
13 "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" çalışmaları üzerine Nesne Olmak Etütlerine uygulamalı çalışma Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
14 Hayvan Etütleri ve Nesne Olmak etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. (1) Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
15 Hayvan Etütleri ve Nesne Olmak etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. (2) Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar. *Ödev1: Konstantin Stanislavskiy "Bir Aktör Hazırlanıyor" adlı kitabının özeti. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
17 Ara Sınav etüt hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
18 Ödev1 Sunumu*. Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri ve Nesne Olmak etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
19 Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri ve Nesne Olmak etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Resim Etütlerine giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
20 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". Resim Etütleri üzerine eylemle analiz ve uygulamalı çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
21 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". Resim Etütlerindeki obrazın belirlenmesi ve uygulamalı ifade olanaklarının araştırılarak anlatılması. *Ödev2: Konstantin Stanislavskiy "Bir Karakter Yaratmak" adlı kitabının özeti. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
22 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" ve Şiir etütlerine giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
23 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şiir etütlerinde uygulanması Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
24 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şiir etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
25 Resim ve Şiir etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
26 Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri, Nesne Olmak, Resim ve Şiir Etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
27 Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri, Nesne Olmak, Resim ve Şiir Etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Sınava sunulacak etütlerin seçilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
28 Sınav programının provaları. Ödev2 Sunumu. * *Ödev 3: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
29 Sınav programının provaları ve akışlar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Gösteri
30 Sınav programının provaları ve akışlar. etüt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. etüt hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Rol Oynama
32 Final. Ödev3 Sunumu ve Savunma.* etüt hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 8 240
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 1 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 277
Toplam İş Yükü / 25 (s) 11,08
AKTS 11 AKTS