Genel Bilgi
Kod | TIM103 |
Ad | Doğaçlama |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
HÜSEYİN İNAN BİÇER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, oyunculuk sanatının temel bilgileri esasında oyuncunun yaratıcı fantezisinin doğaçlama yoluyla uygulamalı olarak gelişimi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Doğaçlama dersi oyuncu adayının kendi oyunculuk malzemesini kendinden yola çıkarak ortaya çıkarması, tanıması ve yetkinleştirmesi ile ortak bir çalışma içinde bulundukları grupla kaynaşmalarını, birbirlerinin olanak ve olanaksızlıklarını görmelerini sağlamayı amaçlar. (Oyuncunun fantezisinin gelişmesi temel amaçlar arasındadır.)
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çeşitli Doğaçlama Egzersizleri
Notlar
Konstantin Stanislavskiy - Bir Aktör Hazırlanıyor
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Oyunculuk sanatının temel prensiplerini ve mesleki etiği kavrar ve uygular. |
ÖÇ02 | Doğaçlama yolu ile, oyunculuk sanatının temel prensipleri olan önerilmiş koşul, eylem, etki - değerlendirme - tepki, eylemle analiz yapma becerilerini kazanır. |
ÖÇ03 | Doğaçlama konusunun koşullarına uygun olarak, bilinçli ve mantıklı biçimde eylemler yapabilme temel ilkelerini öğrenir ve uygulama becerisini kazanır. |
ÖÇ04 | Doğaçlama koşulları içerisinde mantıksal dizin (nedenler dizisi) içerisinde, neden - sonuç ilişkisine bağlı anlamlı eylemi tespit etmenin temel ilkelerini bilir ve uygular. |
ÖÇ05 | Doğaçlanan konunun önerilmiş koşuluna sadık kalarak mantıklı psiko-fiziksel eylemler gerçekleştirme temel ilkelerini bilir ve uygular. |
ÖÇ06 | Aktörlük sanatının temelini oluşturan eylemi (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü oluşturan Kimsin, Ne istiyorsun, Ne yapıyorsun sorularına uygulamalı olarak, doğaçlama koşulları içerisinde cevap verir. |
ÖÇ07 | Doğaçlama koşulları içerisinde Gözlem, Fantezi geliştirme, Metamorfoz (Başkalaşım) tekniklerinin temel ilkelerini bilir ve uygular. |
ÖÇ08 | Dikkat ve Gözlem yeteneğini geliştirerek, önerilmiş koşullarda amaçtan sapmadan çabuk bir biçimde etki - değerlendirme - tepki temel becerilerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma ve "ekip" bilincinin gerekliliğinin anlatılması ve mesleki etiğin temel bilgilerinin verilmesi. | Isınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
2 | Dikkat çalışmalarına giriş. Algısal dikkat üzerine çalışma. | Isınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
3 | Dikkat çalışmaları. Görsel ve İşitsel dikkat üzerine çalışma. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
4 | Dikkat çalışmaları. Amaçtan sapmamak için yapılan egzersizler. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
5 | Dikkat çalışmaları. Bireysel ve toplu konsantrasyon çalışmaları | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
6 | Dikkat çalışmaları. Topluluk içerisinde teklik çalışmaları | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
7 | Gözlem egzersizleri (bakıp görmek, işitip duymak)ne giriş. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
8 | İnsan gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
9 | Hayvan gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
10 | Nesne gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
11 | Hayali pretmetlerle çalışmaya giriş. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
12 | Hayali pretmetlerle çalışma. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
13 | Duygu ve güven konusuna giriş. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
14 | Duygu ve güven üzerine çalışmalar. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
16 | Ara Sınav | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Partnerle çalışmalara giriş. Partneri Hissetme ve uyum. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
18 | Partnerle çalışmalar. Partneri Hissetme ve uyum. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
19 | Öykü mantığı geliştirme egzersizleri. 1. Kısım | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
20 | Öykü mantığı geliştirme egzersizleri. 2. kısım | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
21 | Sözel ve eylemsel Refleks - Reaksiyon çalışmaları 1. kısım | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
22 | Sözel ve eylemsel Refleks - Reaksiyon çalışmaları 2. kısım | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
23 | Amaç ve amaca uygun eylemlere giriş. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
24 | Amaç uğruna“çatışma” üzerine çalışmalar. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
25 | Amaç uğruna“çatışma” üzerine egzersizler. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
26 | “Şartsız ve Koşulsuz İnanma” çalışmaları. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
27 | İnanma ve oyun bazlı çalışmalar. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
28 | Ekip ruhunu geliştiren egzersizler 1. Kısım | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
29 | Ekip ruhunu geliştiren egzersizler 2. kısım | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
30 | Ekip ruhunu geliştiren egzersizler 3. Kısım | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
31 | Final hazırlığı ve Genel Provalar. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
32 | Final. | Önceki Egzersizler üzerine Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 6 | 180 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |