TIM103 Doğaçlama

8 AKTS - 2-4 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIM103
Ad Doğaçlama
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-4 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ


Dersin Amacı

Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, oyunculuk sanatının temel bilgileri esasında oyuncunun yaratıcı fantezisinin doğaçlama yoluyla uygulamalı olarak gelişimi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Doğaçlama dersi oyuncu adayının kendi oyunculuk malzemesini kendinden yola çıkarak ortaya çıkarması, tanıması ve yetkinleştirmesi ile ortak bir çalışma içinde bulundukları grupla kaynaşmalarını, birbirlerinin olanak ve olanaksızlıklarını görmelerini sağlamayı amaçlar. (Oyuncunun fantezisinin gelişmesi temel amaçlar arasındadır.)

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Çeşitli Doğaçlama Egzersizleri

Notlar

Konstantin Stanislavskiy - Bir Aktör Hazırlanıyor


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Oyunculuk sanatının temel prensiplerini ve mesleki etiği kavrar ve uygular.
ÖÇ02 Doğaçlama yolu ile, oyunculuk sanatının temel prensipleri olan önerilmiş koşul, eylem, etki - değerlendirme - tepki, eylemle analiz yapma becerilerini kazanır.
ÖÇ03 Doğaçlama konusunun koşullarına uygun olarak, bilinçli ve mantıklı biçimde eylemler yapabilme temel ilkelerini öğrenir ve uygulama becerisini kazanır.
ÖÇ04 Doğaçlama koşulları içerisinde mantıksal dizin (nedenler dizisi) içerisinde, neden - sonuç ilişkisine bağlı anlamlı eylemi tespit etmenin temel ilkelerini bilir ve uygular.
ÖÇ05 Doğaçlanan konunun önerilmiş koşuluna sadık kalarak mantıklı psiko-fiziksel eylemler gerçekleştirme temel ilkelerini bilir ve uygular.
ÖÇ06 Aktörlük sanatının temelini oluşturan eylemi (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü oluşturan Kimsin, Ne istiyorsun, Ne yapıyorsun sorularına uygulamalı olarak, doğaçlama koşulları içerisinde cevap verir.
ÖÇ07 Doğaçlama koşulları içerisinde Gözlem, Fantezi geliştirme, Metamorfoz (Başkalaşım) tekniklerinin temel ilkelerini bilir ve uygular.
ÖÇ08 Dikkat ve Gözlem yeteneğini geliştirerek, önerilmiş koşullarda amaçtan sapmadan çabuk bir biçimde etki - değerlendirme - tepki temel becerilerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle tanışma ve "ekip" bilincinin gerekliliğinin anlatılması ve mesleki etiğin temel bilgilerinin verilmesi. Isınma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
2 Dikkat çalışmalarına giriş. Algısal dikkat üzerine çalışma. Isınma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
3 Dikkat çalışmaları. Görsel ve İşitsel dikkat üzerine çalışma. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
4 Dikkat çalışmaları. Amaçtan sapmamak için yapılan egzersizler. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
5 Dikkat çalışmaları. Bireysel ve toplu konsantrasyon çalışmaları Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
6 Dikkat çalışmaları. Topluluk içerisinde teklik çalışmaları Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
7 Gözlem egzersizleri (bakıp görmek, işitip duymak)ne giriş. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
8 İnsan gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
9 Hayvan gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
10 Nesne gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
11 Hayali pretmetlerle çalışmaya giriş. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
12 Hayali pretmetlerle çalışma. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
13 Duygu ve güven konusuna giriş. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
14 Duygu ve güven üzerine çalışmalar. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
16 Ara Sınav Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
17 Partnerle çalışmalara giriş. Partneri Hissetme ve uyum. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
18 Partnerle çalışmalar. Partneri Hissetme ve uyum. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
19 Öykü mantığı geliştirme egzersizleri. 1. Kısım Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
20 Öykü mantığı geliştirme egzersizleri. 2. kısım Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
21 Sözel ve eylemsel Refleks - Reaksiyon çalışmaları 1. kısım Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
22 Sözel ve eylemsel Refleks - Reaksiyon çalışmaları 2. kısım Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
23 Amaç ve amaca uygun eylemlere giriş. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
24 Amaç uğruna“çatışma” üzerine çalışmalar. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
25 Amaç uğruna“çatışma” üzerine egzersizler. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
26 “Şartsız ve Koşulsuz İnanma” çalışmaları. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
27 İnanma ve oyun bazlı çalışmalar. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
28 Ekip ruhunu geliştiren egzersizler 1. Kısım Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
29 Ekip ruhunu geliştiren egzersizler 2. kısım Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
30 Ekip ruhunu geliştiren egzersizler 3. Kısım Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
32 Final. Önceki Egzersizler üzerine Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 6 180
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS