Genel Bilgi
Kod | TYM101 |
Ad | Sahne Hareketi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Özgür KÜÇÜKÖNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Özgür KÜÇÜKÖNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge sağlamaya yönelik çalışmalarla bedensel malzemenin mesleki prensipler ölçüsünde gelişimini sağlayarak, oyuncunun enstrümanı olan bedenin tanınması ve sahne üzerindeki kullanım olanaklarının fark edilmesi.
Dersin İçeriği
Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon ve denge sağlamaya yönelik çalışmaları içeren Sahne Hareketi 1 dersi; oyuncunun enstrümanı olan bedenini tanımasını ve sahne üzerindeki kullanım olanaklarını geliştirmesini amaçlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1-Chaikin, J. (1993). The Presence Of The Actor. Theatre Communications Group. 2-Zinder, D. (2016). Beden, Ses, İmgelem: İmge Çalışma Eğitimi ve Chekhov Tekniği. (Çev.: Senem Cevher, Çağrı Yılmaz). İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
Notlar
3-Stanislavski, K. (2015). Oyuncunun El Kitabı. (Çev.: Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı Yayınları. 4-Brockett, Oscar. G. (2000). Tiyatro Tarihi. (Çev.: İnönü Bayramoğlu). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. 5-Grotowski, J. (2016). Yoksul Bir Tiyatroya Doğru. (O. Akınhay, Çev.)İstanbul: Agora Kitaplığı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge becerilerini geliştirir |
ÖÇ02 | Hareket-Nefes koordinasyonunun önemini kavrayıp uygular |
ÖÇ03 | Temel hareket egzersizlerini uygular |
ÖÇ04 | İnsan vücudunun hareketsel yapısının önemini kavrar |
ÖÇ05 | Temel hareket bilincinin önemini kavrar |
ÖÇ06 | Doğru beden kullanım tekniklerini uygular |
ÖÇ07 | Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon becerisini geliştirir |
ÖÇ08 | Oyuncunun enstrümanı olan bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarını geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma ve yıllık ders planının tanıtımı. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma |
2 | Konsantrasyon ve ısınma egzersizlerine giriş. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Bireysel Çalışma |
3 | Konsantrasyon ve ısınma egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | İnsan vücudunun hareketsel yapısının incelenmesi ve kavranması. | Bireysel Çalışma | Yöntem Seçilmemiş |
5 | Hareket-Nefes koordinasyonu üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
6 | Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Kondisyon ve çeviklik becerilerinin gelişimi üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Esneklik ve denge becerilerinin gelişimi üzerine çalışma ve uygulama.-1 | Grup Çalışmas | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
9 | Esneklik ve denge becerilerinin gelişimi üzerine çalışma ve uygulama.-2 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Isınma ve esnetme. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Isınma, çeviklik ve denge. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
12 | Isınma ve koordinasyon. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Isınma ve kondisyon. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Ara sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Grup Çalışması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Doğru beden kullanım teknikleri üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
18 | Temel hareket egzersizlerine giriş. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
19 | Temel hareket egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
20 | Oyuncu bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarına giriş. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
21 | Oyuncu bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarının geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
22 | Hareket koreografilerine giriş. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Grup Çalışması |
23 | Hareket koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması |
24 | Ara sınav. | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
25 | Oluşturulan hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımına giriş. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
26 | Oluşturulan hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
27 | Doğru beden kullanım teknikleri ile performans etütleri üzerine çalışma ve uygulama-1 | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
28 | Doğru beden kullanım teknikleri ile performans etütleri üzerine çalışma ve uygulama.-2 | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
29 | Temel hareket teknikleri ile performans etütlerine giriş. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
30 | Temel hareket teknikleri ile performans etütleri üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları. | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
32 | Final | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |