Genel Bilgi
Kod | EBS113 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Burak METE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Burak METE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler, iş sağlığı ve güvenliğinin temel konuları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
İş Sağlığı ve Güvenliği kavramı ve tarihçesi, uluslararası ve ulusal mevzuat, güvenlik kültürü ve güvenlik iklimi, insan ve halk sağlığı ile iş sağlığının ilişkisi, iş sağlığı ve güvenliğinde temel ve uygulamalı ilkeler, işyeri ortamı ve çalışanlarda risk grupları, risk değerlendirmesi, meslek hastalıkalrı ve korunma, iş kazaları ve korunma, ergonomi, sağlık çalışanlarının sağlığı, işyeri sağlık hizmetleri ile iş sağlığı ve güvenliği kurulunun görevleri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kıyak M. Sağlık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Riskleri. Okan Üniversitesi Yayınları, 2015
Notlar
1. Altın, M., & Taşdemir, Ş. (2017). İş Sağlığı ve Güvenliği. Eğitim Yayınevi. 2. 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/06/20120630-1.htm) 3. Özkiliç, Ö. (2005). İş Sağlığı ve Güvenliği, Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metodolojileri. TİSK Yayınları, Ankara. 4. Selek, H. S. (2016). İş sağlığı ve güvenliği (İSG): temel konular-teori-uygulama-yönetmenlik. Seçkin Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kavramlarını ve tarihçesini açıklar |
ÖÇ02 | İSG mevzuatı ve güvenlik kültürünü tanımlar |
ÖÇ03 | İSG temel ilkelerini ve iş sağlığı uygulama ilkelerini sayar |
ÖÇ04 | İşyeri ortamı risk etkenlerini sayar |
ÖÇ05 | Meslek hastalıklarını ve korunmayı açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İSG Kavramları | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İSG Tarihçesi | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İSG Mevzuatı | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İSG Hizmetleri ve Kurulları | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İSG Yönetim Sistemleri | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İşyerlerinde Risk Etkenleri | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Risk Yönetimi ve Değerlendirme | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çalışanlarda Risk Grupları | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çalışma Ortamı Gözetimi | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İş Kazaları ve Korunma | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sağlık Gözetimi ve Meslek Hastalıkları | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İş Hijyeni | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ergonomi | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Acil Durum Planları | Anlatım, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |