Genel Bilgi
Kod | EBS118 |
Ad | Ebelik Bakımı Planlama ve Danışmanlık |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin ebelik bakımı planlama konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve danışmanlık becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Ebelik bakımı planlama ve danışmanlık hizmetleri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Coşkun A. (2020). Hemşire ve Ebeler için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Özkan HA. (2019). Hemşirelik ve Ebelik İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Notlar
Taşhan ST, Yüksekol ÖD, Duman M. (2019). Riskli Gebelikler ve Bakım. Ankara: Göktuğ Basın Yayın Dağıtım.İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ebelik tanılarını açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Ebelik tanılarına uygun bakım planlaması yapabilir. |
ÖÇ03 | Ebelik tanılarına uygun girişimleri açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Ebelik tanıları ve bakımına yönelik danışmanlık yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ebelik Bakımının Kapsamı, Yararları ve Önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Ebelik Bakımına Giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
3 | Ebelik Süreci-I: Tanılama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | Ebelik Süreci-II: Ebelik Tanısı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
5 | Ebelik Süreci-III: Planlama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
6 | Ebelik Süreci-IV: Uygulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Ebelik Süreci-V: Değerlendirme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Soru cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bakım Planının Parçalarını Bir Araya Getirme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Örnek Ebelik Bakım Planı Oluşturma - 1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | Örnek Ebelik Bakım Planı Oluşturma - 2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Ebelerin Danışmanlık Rolü: Eğitim Planlama ve Raporlama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Olgu Sunumu Hazırlama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Klinik Rapor Hazırlama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Örnek Olgu Sunumu ve Rapor Oluşturma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |