Genel Bilgi
Kod | EBL223 |
Ad | Doğum Bilgisi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler, intrauterin dönemden başlayarak; kadın ve erkek üreme organlarının gelişimi, anatomi ve fizyolojisi ile gebeliğin oluşumu ve gebelikteki fizyolojik değişiklikler konusunda temel bilgileri kazanır
Dersin İçeriği
Kadın sağlığını etkileyen faktörler, üreme sisteminin anatomisi, üreme sisteminin fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi, doğum öncesi bakım, gebelikte anne ve fetus sağlığının yükseltilmesi, genetik danışmanlık, gebelikte ilaç kullanımı ve teratojenik etkenler,gebelikte beslenme,doğum öncesi dönemde ebenin rolü.
Dersin Ön Koşulu
EBL136 Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar dersini başarmış olmak
Kaynaklar
1.Taşkın Lale. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 16.Baskı, Akademisyen Yayınevi. 2020 2. Fatma Coşar Çetin, Kıymet Yeşilçiçek Çalık. Doğum Öncesi Dönem I (Ebeler ve Ebelik Öğrencileri İçin). İstanbul Tıp Kitabevleri. 2018. 3. Prof. Dr. Hacer Karanisoğlu, Doç. Dr. Saadet Yazıcı, Yrd. Doç. Dr. Tülay Yılmaz. Doğum Öncesi Dönem ve Bakım. Nobel Tıp Kitabevi. 2016. 4. Prof. Dr. A. Şentürk Erenel Prof.Dr. G. Vural. Perinatal Bakım Hemşireler ve Ebeler İçin. : İstanbul Tıp Kitabevleri. 2021 5. Prof. Dr. Ümran Sevil - Doç. Dr. Gül Ertem. Perinatoloji Ve Bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 2016
Notlar
Taşkın, L, Eroğlu, K, Terzioğlu Fve ark.: Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık. Ankara, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye'de kadının sosyal ve sağlık durumu ile ilgili konumunu kavrar |
ÖÇ02 | Üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi hakkında bilgi edinerek sağlıkta olabilecek değişiklikleri değerlendirir |
ÖÇ03 | Gebelik döneminin fizyolojik değişiklikleri, gebelik belirtileri ve gebeliğin tanılanması kavrar. |
ÖÇ04 | Gebelikte psiko-sosyal değişimleri tanıyarak kadının gebeliğe adaptasyonuna destekler. |
ÖÇ05 | Kadın ve ailenin gebelik sürecini etkileyebilecek değer ve inançlarını değerlendirebilir. |
ÖÇ06 | Doğum öncesi bakımın önemi kavrar. |
ÖÇ07 | Gebelikte anne ve fetüs sağlığını yükseltmeye yönelik uygulamaları bilir. |
ÖÇ08 | Gebeye gebelikte sık görülen şikâyetler ve alınması gereken önlemler konusunda danışmanlık yapar. |
ÖÇ09 | Gebeye verdiği bakımı değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğurganlık ve Anne Sağlığı Doğum Öncesi Bakımın Önemi ve Amacı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | Gebelikle İlgili Terminoloji ve Sağlık Ölçütleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Kadın ve Erkek Üreme Organ Anatomisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Kadın ve Erkek Üreme Organ Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Gebeliğin Oluşumu Gebelikte Fizyolojik Değişiklikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
6 | Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Ebeveynliğe Hazırlık ve Doğum öncesi Adaptasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gebelik Belirtileri ve Tanımlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Doğum Öncesi İzlem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
11 | Gebelikte sık görülen yakınmalar ve alınması gereken önlemler Gebelikte anne ve fetüs sağlığının yükseltilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Gebelikte beslenme Antenatal Egzersizler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi: | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Ebelikte Kültürel Yaklaşımlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | II. Vize Sınavı | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 255 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,20 | ||
AKTS | 10 AKTS |