EBL227 Ebelik Tarihi ve Deontolojisi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL227
Ad Ebelik Tarihi ve Deontolojisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ebelik mesleği, ebelik mesleğinin tarih boyunca geçirdiği aşamalar, ebelik mesleğinin toplumsal statüsü, profesyonel ebeliğin özellikleri, ebenin görev, yetki ve sorumluluklarını, mesleki kurallarını inceleyen bir derstir.

Dersin İçeriği

Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve tarihsel gelişim süreci, mesleğe ait yasal sorumluluklar, insan hakları ve hasta hakları, ulusal ve uluslararası ebelik organizasyonları, çağdaş rol ve sorumluluklar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Türkmen H, Akın B, Dilcen Yanlız H. Ebelikte Meslek Tarihi ve Deontoloji. Nobel yayınları. Ankara; 2022

Notlar

Öztürk Murat D, Sayıner FD. Ebelik mesleğine giriş. Nobel yayınları. Ankara; 2022 Atabek E., Değer M. Tıbbi Deontoloji Konuları.İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul:2000. Eren N. Sağlık Meslekleri Tarihi ve Deontoloji. Bayat AH. Tıp Tarihi. Sade Matbaa. İzmir:2003. Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Meslek tanımı, meslekleşme sürecini bilir.
ÖÇ02 Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi açıklar.
ÖÇ03 Ebelik mesleğinin çağdaş rol ve sorumluluklarını benimser.
ÖÇ04 Ebelerin sorumluluklarını, insan hakları ve hasta haklarını kavrar.
ÖÇ05 Ebeliğin Dünya'da ve Türkiye'de tarihsel gelişim sürecini, lider kişi ve olayları bilir
ÖÇ06 Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini öğrenir.
ÖÇ07 Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimini kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anne sağlığının önemini kavrar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deontolojiye giriş okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
2 Mesleğin sosyolojik özellikleri, ebeliğin felsefesi ve ekip yaklaşımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
3 Toplumsal-kişisel ve ebeliğin ahlaki değerleri. Uluslararası ebelik ahlak yasası okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
4 İlk çağlar ve orta çağda hasta bakımı, kadın sağaltıcılar ve hekimler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 Yeni çağda hasta bakımı ve hekimleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
6 Dünyada ve Türkiye'de modern ebeliğin kuruluşu ve etkileyen faktörler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
7 Ebeliğin gelişimine katkıda bulunan kuramcılar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Mesleğin tanımı, kriterleri, ilkeleri. ebelerin rol, işlev, sorumluluk ve nitelikleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
10 Mesleğin yasal yönleri, tedavi ve bakıma yönelik çağdaş girişimler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 Sağlıkla ilgili ulusal, uluslararası kuruluşlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
12 Türkiye'de Ebeliğin gelişimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
13 Ebelikle ilgili yasa, tüzük, yönetmelik, yönerge ve talimatnameler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
14 Ebelikle ilgili yasa, tüzük, yönetmelik, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Grup çalışmaları ve sunumları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.03.2023 10:57