Genel Bilgi
Kod | EBS220 |
Ad | Emzirme ve Danışmanlık |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin anne sütü ile beslenmenin önemini kavrayarak emzirme konusunda danışmanlık ve destek becerilerini geliştirmesidir.
Dersin İçeriği
Anne sütünün önemi, danışmanlık ve iletişim, etkin ve doğru emzirme, emzirme güçlükleri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Turfan, EÇ, Akçiçek, E, Ekşioğlu, AB. Anne Sütü ve Emzirme. Vize Yayıncılık, 2018.
Notlar
Onat, G. Farkındalıkla Emzirme Süt Arttırma ve Doğum. Akademisyen Kitabevi, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anne sütü ile beslenmenin önemini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Laktasyon mekanizmasını açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Etkin ve başarılı emzirmeyi açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Etkin dinleme becerilerini kullanarak danışmanlık yapabilir. |
ÖÇ05 | Emzirme güçlüğü yaşayan kadınlara destek ve danışmanlık yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Memelerin anatomik ve fizyolojik yapısı | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
2 | Emzirme fizyolojisi | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Anne sütü ve önemi | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Emzirme tekniği ve pozisyonları | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Anne sütü sağma ve saklama koşulları | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Emzirme yeterliliği ve destek sistemleri | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Meme ve emzirme sorunları | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Emmeyi red | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Anne sütünü arttırma ve emzirmenin yeniden başlatılması | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
11 | Laktasyonda döneminde beslenme | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Ten tene temas | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Sirkadiyen emzirme | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
14 | Hipnoemzirme | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | İletişim ve Danışmanlık | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |