Genel Bilgi
Kod | EBL327 |
Ad | Doğum Bilgisi III |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 11 AKTS |
Yerel Kredi | 8 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Doğumun izlemi ve yaptırılması için anne, yenidoğan ve ailenin fiziksel, psiko-sosyal sağlığının korunması, yükseltilmesi ve geliştirilmesine yönelik gerekli olan bilgi ve becerileri kavramsal ve uygulamalı olarak öğretmektir.
Dersin İçeriği
Doğum eyleminde rol oynayan faktörler, doğum eyleminin fizyolojisi, doğum ağrısı ve baş etme yöntemleri doğum eyleminin evreleri, doğum sonu dönem.
Dersin Ön Koşulu
EBL230 Doğum Bilgisi II dersini başarmış olmak
Kaynaklar
Doğum ve Ebelik Uygulamaları, Eylem ve Doğum, Ebelik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Normal doğum eyleminin fizyolojisini, evrelerini ve annede oluşabilecek rahatsızlıkları açıklar. |
ÖÇ02 | Doğum eyleminde annenin rahatını sağlayacak girişimleri uygular, anneyi doğum için hazırlar. |
ÖÇ03 | Doğum eyleminde anneye gereksindiği bakımları uygular, anneyi ve fetal sağlığı değerlendirir. |
ÖÇ04 | Bebeğin ve plasentanın doğumunu yaptırır ve yenidoğanın bakım gereksinimlerini karşılar. |
ÖÇ05 | Postpartum dönemde annenin, bebeğin sağlığının yükseltilmesine yönelik uygulamaları yapar. |
ÖÇ06 | Annenin ve ailenin ebeveynlik rollerine adaptasyonunu değerlendirir. |
ÖÇ07 | Anne-ailenin gereksindiği konularda sağlık eğitimi, danışmanlık yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Normal Doğum Eylemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Doğum kanalı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
3 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Doğum objesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Motor Güçler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Psikososyal Durum | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama |
6 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Maternal Pozisyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Normal Doğum Eyleminin Fizyolojisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Normal Doğum Eyleminde Ağrı, Doğum eylemi ve bakım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
10 | Partograf ve eylemde partograf kullanımı, Vaka çalışmaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
11 | Epizyotomi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Doğum sonu dönem ve bakımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Laktasyon dönemi ve bakım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | II. Vize Sınavı | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
15 | Anne Dostu Uygulamalar, Alternatif Doğum Yöntemleri, Suda doğum, Evde Doğum | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 286 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 11,44 | ||
AKTS | 11 AKTS |