Genel Bilgi
Kod | EBS319 |
Ad | Prekonsepsiyonel Bakım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin prekonsepsiyonel bakım konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve prekonsepsiyonel döneme yönelik ebelik danışmanlık becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Prekonsepsiyonel dönem, bu dönemin önemi, uygulanması gereken ebelik bakım ve danışmanlık hizmetleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Demirel, G., Sayıner, FD. Prekonsepsiyonel Bakım ve Danışmanlık. Akademisyen Kitabevi: Ankara, 2020.
Notlar
Moos MK. Preconception care. JOGNN 2003; 32(4): 514-515. Green-Raleigh K, Lawrence JM, Chen H, et al. Pregnancy planning status and health behaviors among nonpregnant women in a California managed health care organization. Perspectives on Sexual and Reproductive Health 2005; 37(4): 179-183. Postlethwaite D. Preconception health counseling for women exposed to teratogens: the role of the nurse. JOGNN 2003; 32 (4): 523-532.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Prekonsepsiyonel bakımın, danışmanlığın kapsamı, yararları ve önemini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Prekonsepsiyonel bakımı ve danışmanlığı destekleyen kanıtları tanımlayabilir. |
ÖÇ03 | Risk değerlendirme, tarama ve prekonsepsiyonel bakıma dair bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Ebelikte iletişim ve danışmanlık bilgi ve becerisi gelişir. |
ÖÇ05 | Genetik geçişli hastalıklar, akraba evliliğinde prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Kronik hastalıklarda prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Cinsel yolla bulaşan hastalıklarda prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Madde bağımlılığında prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ09 | Beslenme ve takviye kullanımında prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığı açıklayabilir. |
ÖÇ10 | Kilo durumu, yaş, bağışıklama ve ilaç kullanımına uygun prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığı açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Prekonsepsiyonel Bakımın, Danışmanlığın Kapsamı, Yararları ve Önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
2 | Prekonsepsiyonel Bakımı ve Danışmanlığı Destekleyen Kanıtlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
3 | Risk Değerlendirme, Tarama ve Prekonsepsiyonel Bakım | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
4 | Ebelikte İletişim ve Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
5 | Genetik Geçişli Hastalıklar, Akraba Evliliği ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
6 | Kronik Hastalıklarda Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
7 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Beslenme, Demir ve Folik Asit Kullanımı ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
10 | Kilo Durumu ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
11 | Yaş, Çalışma Koşulları ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
12 | Aşılama Durumu ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
13 | İlaç Kullanımı ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
14 | Prekonsepsiyonel Danışmanlık Rolplay | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
15 | Genel tekrar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |