EBS415 Sağlık Politikaları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBS415
Ad Sağlık Politikaları
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK


Dersin Amacı

Bu dersin sonunda öğrenciler; Sağlığın bozulmasına neden olabilen çevresel, mesleksel, ekonomik, psikolojik, sosyal ve kültürel etkenleri açıklayabilecek Sağlığın korunması, yükseltilmesi için gerekli sağlık hizmetlerini ve bu hizmetlerin tarihsel gelişimini tanımlayabilecek Sağlık sistemlerini, Dünyadaki ve Türkiyede sağlık politikalarını, sağlık politikası aktörlerini açıklayabilecek, sağlık politikası ve sağlık ilişkisini irdeleyebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Sağlık sistemleri ve politikaları, Temel kavramlar, Sağlığın korunması ve geliştirilmesi kavramı, tarihçesi, Sağlık sistemleri, Sağlık reformları, Osmanlı döneminde sağlık politikaları, Türkiye'de sağlık politikaları, Sağlık politikasının belirleyicileri, Ebelik ile ilgili mevzuat

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Çağlar Keyder, Nazan Üstündağ, Tuba Ağartan, Çağrı Yoltar (2007). Avrupa´da ve Türkiye´de Sağlık Politikaları, 1. Baskı, İstanbul, Sena Ofset Uluslararası Birliği Sağlık Politikası, http://www.healthp.org

Notlar

Ders Notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dünyadaki ve Türkiyedeki sağlık reform politikalarını kavrar.
ÖÇ02 Sağlık politikalarını belirleyen faktörleri bilir.
ÖÇ03 Sağlık politikası belirleme süreci kavrar.
ÖÇ04 Sağlık politikalarını değerlendirir
ÖÇ05 Dünyadaki ve Türkiyede sağlık politikalarını, sağlık politikası aktörlerini açıklalar.
ÖÇ06 sağlık politikası ve sağlık ilişkisini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anne sağlığının önemini kavrar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlık politikası ve planlaması ile ilgili kavramlar ve modeller okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 Sağlık politikasını etkileyen faktörler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
3 Sağlık politikası belirleme süreci okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
4 Sağlık politikası uygulama süreci -2 okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
5 Sağlık politikalarının değerlendirilmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Sağlık hizmetlerinde devletin rolü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
7 Küreselleşme ve sağlık hizmetleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
8 Ara Sınav okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiyede sağlık reformları okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Türkiyede sağlık reformları 2 okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 sağlık politikaları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grup Çalışması
12 Türk sağlık politikaları okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Türk sağlık sistemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
14 sağlık sisteminde ebenin etkinliği okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
15 Sağlık Bakanlığı stratejik planı okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS