Genel Bilgi
Kod | EBL407 |
Ad | Aile Planlaması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler, Ana ve Çocuk sağlığını yükseltmek amacıyla, aile planlaması konusunda temel ilke ve yöntemleri öğrenecek ve teorik açıdan bilgi sahibi olabileceklerdir.
Dersin İçeriği
Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları, Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi, Aile planlamasında danışmanlık, Başvuranın değerlendirilmesi, Enfeksiyonun önlenmesi, Rahim içi araçlar, Hormonal kontrasepsiyon yöntemleri, Bariyer yöntemler, Doğal aile planlaması yöntemleri, Laktasyon amenore yöntemi, Gönüllü cerahi sterilizasyon, Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon, Acil kontrasepsiyon, Özel durumlarda konrasepsiyon, İnfertilite, Kayıt sistemi ve kontraseptif dağıtım
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Doğurganlığın Düzenlenmesi, Editörler Ayşe ÇAL, Zeynep ÖLÇER, Vize Yayıncılık, 2021 2. Doğurganlığın Düzenlenmesi, Editör Meltem Demirgöz BAL, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile planlaması hizmetlerinde ebenin rolünü ve önemini tanımlar. |
ÖÇ02 | Aile planlamasının anne ve çocuk sağlığına, ailelere ve topluma ve ekonomik sisteme olan yararlarını değerlendirir |
ÖÇ03 | Uygun yöntem sunabilmek için başvuranı değerlendirir |
ÖÇ04 | Çocuk sahibi olamayanlara uygun danışmanlık yapar |
ÖÇ05 | Aile planlaması kliniklerinde enfeksiyonun önlenmesi ile ilgili tüm basamakları tekniğe uygun olarak uygular. |
ÖÇ06 | Birey, çift ve topluma aile planlaması yöntemleri konusunda uygun eğitim ve danışmanlık yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Aile planlamasında danışmanlık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Başvuranın değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Enfeksiyonun önlenmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Rahim içi araçlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bariyer yöntemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Hormonal kontrasepsiyon yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Doğal aile planlaması yöntemleri, laktasyon amenore yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Gönüllü cerahi sterilizasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Acil kontrasepsiyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Özel durumlarda konrasepsiyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | II. Vize | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 261 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,44 | ||
AKTS | 10 AKTS |