Genel Bilgi
Kod | EBL429 |
Ad | Ana Çocuk Sağlığı Hizmetleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası anne ve yenidoğanın bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için gerekli ebelik bakımını temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde verebilecek yeterliliğe ulaşmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Anne-çocuk sağlığı hizmetlerinin tanımı ,önemi ve kapsamı,dünyada ve Türkiyede anne- çocuk sağlığı sorunları, güvenli annelik,aile ve sağlığa etkisi,toplumu tanıma ve kültür, çevre ve sağlığa etkisi, kayıt sistemi ve istatistik, ev koşullarında doğum öncesi, doğum ve doğum sonu bakım.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Anne ve Çocuk Sağlığı. Eds;Diler Aydın, Yılda Arzu Aba. İstanbul Tıp Kitabevi, 2019. Anne Çocuk Sağlığı. Eds; Cömert S, Turan H. Kök yayıncılık, 2005. Anne ve Çocuk Sağlığı İlk 1000 Gün. Eds; Çınar N, Şahin S. Akademisyen Kitabevi, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anne ve çocuk sağlığının önemi ve kapsamı hakkında gerekli bilgileri kazanır. |
ÖÇ02 | Sağlık örgütlenmesi içinde ebenin yerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası yeni doğanın bakımına ilişkin görev ve sorumlulukları bilir. |
ÖÇ04 | Çalıştığı toplumu tanır ve etkili iletişim kurar. |
ÖÇ05 | Çalıştığı alan ile ilgili kayıt tutar. |
ÖÇ06 | Çalıştığı alan ile ilgili istatistikleri değerlendirir. |
ÖÇ07 | Ulusal sağlık politikaları ve temel sağlık hizmetleri hedefleri doğrultusunda anne ve yeni doğan sağlığı hizmetleri verir. |
ÖÇ08 | Ev ziyaretleri tekniğini bilir ve uygular. |
ÖÇ09 | Ev koşullarında anne ve yeni doğanın bakımını verir. |
ÖÇ10 | Her türlü uygulama ortamında anne ve çocuk sağlığı, sorunlarının çözümlenmesinde eğitim ve danışmanlık yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anne ve çocuk sağlığının önemi ve kapsamı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dünyada ve Türkiye'de anne ve çocuk sağlığı ve sorunları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Maternal mortalite ve morbidite | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sağlık örgütlenmesi ve ebenin yeri, Anne ve yeni doğan hizmetlerinde ekip kavramı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Temel sağlık hizmetleri kapsamında anne ve çocuk sağlığı hizmetlerinin verilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Toplumu tanıma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ev ziyareti tekniği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kayıt sistemi ve istatistik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Güvenli annelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Çevre sağlığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ev koşullarında doğum öncesi, doğum ve doğum sonu izlem, bakım ve ebenin rolü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | II. ara sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
14 | Anne çocuk sağlığı düzeyinde aşı takibi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yeni doğanın evde bakımı ve izlemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 255 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,20 | ||
AKTS | 10 AKTS |