Genel Bilgi
Kod | EBL431 |
Ad | Ruh Sağlığı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; insanı ve insanı etkileyen içsel ve dışsal faktörleri, insan davranışlarını, davranışların olağan örüntülerini ve normalden sapma durumlarını, ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruhsal bozuklukları iyileştirme ve rehabilitasyon sürecini, gebelik ve doğum sonrası dönemde kadında görülebilecek ruhsal bozuklukları tanıyabilmesi ve gerekli yönlendirmeleri yapabilmesi, ruhsal açıdan sağlıklı bir gebelik ve lohusalık için gerekli girişimleri planlayabilmesi, olumlu anne-bebek ilişkisinin gelişmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Biyo-psiko-sosyal boyutlarıyla insan ve davranışları, ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler, kültür ve psikiyatri, davranışın psikodinamik temelleri, benliğin savunma düzenekleri, psikiyatri hastalıklarında genel belirtiler, ruhsal hastalıkların sınıflandırılması, kişilik gelişimi, insan gelişiminin sekiz evresi ve ruhsal sorunlar, ruhsal hastalıklar ve ebelik yaklaşımı, stres ve stres yönetimi, biyolojik ve farmakolojik tedaviler, dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri, psikiyatride rehabilitasyon, psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konular kriz ve krize müdahale, lohusalık döneminde görülen ruhsal bozukluklar, kadın ruh sağlığını etkileyen faktörler, gebelikte ruh sağlığı, doğum esnasında ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları: 13, İstanbul Öztürk O. Uluşahin A. (2008) Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. 11. basım. Tuna Matbaacılık, Ankara.
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlıklı ve ruh sağlığı bozuk olan birey ve gruplarla terapötik iletişim ilke ve tekniklerini uygular |
ÖÇ02 | Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesini analiz eder. |
ÖÇ03 | Kadın ruh sağlığını etkileyen faktörleri tanımlar |
ÖÇ04 | Gebelikte ruh sağlığı ve ruhsal problemleri değerlendirir. |
ÖÇ05 | Doğum esnasında ruh sağlığı yönünden bireyi değerlendirir ve ebelik yaklaşımlarını yürütür. |
ÖÇ06 | Doğum sonrası dönemde görülen ruhsal problemleri tanımlar ve ebelik yaklaşımlarını yürütür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları'nın Tarihsel Gelişimi | Tanışma, derse giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kişilik Gelişimi ve Dönemleri | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sosyo-Kültürel Yapının Ruhsal Yapıya Etkisi | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Stres ve Stresle Başetme | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kayıp (Yas). Kriz ve Krize Müdahale | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İntrauterin ve Yenidoğan Ruhsal Gelişimi | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bebekte Beslenme ve Yeme Bozuklukları | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Kadında Anksiyete, Şizofrenik ve Duygulanım Bozukluklar ve Yaklaşım | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Gebelik Öncesi ve Gebelikte Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Doğum ve Lohusalık Dönemlerinde Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Gebelik ve Sonrası Madde Bağımlılığı | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Vaka tartışması | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kadında Zihinsel Engellilik ve Cinsel Yaşam | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Psikiyatride Yasal Konular | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |