EBL431 Ruh Sağlığı

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL431
Ad Ruh Sağlığı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin; insanı ve insanı etkileyen içsel ve dışsal faktörleri, insan davranışlarını, davranışların olağan örüntülerini ve normalden sapma durumlarını, ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruhsal bozuklukları iyileştirme ve rehabilitasyon sürecini, gebelik ve doğum sonrası dönemde kadında görülebilecek ruhsal bozuklukları tanıyabilmesi ve gerekli yönlendirmeleri yapabilmesi, ruhsal açıdan sağlıklı bir gebelik ve lohusalık için gerekli girişimleri planlayabilmesi, olumlu anne-bebek ilişkisinin gelişmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Biyo-psiko-sosyal boyutlarıyla insan ve davranışları, ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler, kültür ve psikiyatri, davranışın psikodinamik temelleri, benliğin savunma düzenekleri, psikiyatri hastalıklarında genel belirtiler, ruhsal hastalıkların sınıflandırılması, kişilik gelişimi, insan gelişiminin sekiz evresi ve ruhsal sorunlar, ruhsal hastalıklar ve ebelik yaklaşımı, stres ve stres yönetimi, biyolojik ve farmakolojik tedaviler, dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri, psikiyatride rehabilitasyon, psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konular kriz ve krize müdahale, lohusalık döneminde görülen ruhsal bozukluklar, kadın ruh sağlığını etkileyen faktörler, gebelikte ruh sağlığı, doğum esnasında ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımları

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları: 13, İstanbul Öztürk O. Uluşahin A. (2008) Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. 11. basım. Tuna Matbaacılık, Ankara.

Notlar

Ders Notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlıklı ve ruh sağlığı bozuk olan birey ve gruplarla terapötik iletişim ilke ve tekniklerini uygular
ÖÇ02 Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesini analiz eder.
ÖÇ03 Kadın ruh sağlığını etkileyen faktörleri tanımlar
ÖÇ04 Gebelikte ruh sağlığı ve ruhsal problemleri değerlendirir.
ÖÇ05 Doğum esnasında ruh sağlığı yönünden bireyi değerlendirir ve ebelik yaklaşımlarını yürütür.
ÖÇ06 Doğum sonrası dönemde görülen ruhsal problemleri tanımlar ve ebelik yaklaşımlarını yürütür.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anne sağlığının önemini kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ruh Sağlığı ve Hastalıkları'nın Tarihsel Gelişimi Tanışma, derse giriş Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kişilik Gelişimi ve Dönemleri Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sosyo-Kültürel Yapının Ruhsal Yapıya Etkisi Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Stres ve Stresle Başetme Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kayıp (Yas). Kriz ve Krize Müdahale Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İntrauterin ve Yenidoğan Ruhsal Gelişimi Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Bebekte Beslenme ve Yeme Bozuklukları Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Kadında Anksiyete, Şizofrenik ve Duygulanım Bozukluklar ve Yaklaşım Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Gebelik Öncesi ve Gebelikte Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Doğum ve Lohusalık Dönemlerinde Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Gebelik ve Sonrası Madde Bağımlılığı Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Vaka tartışması Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Kadında Zihinsel Engellilik ve Cinsel Yaşam Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Psikiyatride Yasal Konular Okuma, tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS