Genel Bilgi
Kod | EBL402 |
Ad | Klinik ve Sahada Entegre Eğitim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-18 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 14 AKTS |
Yerel Kredi | 12 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye antenatal, innatal, postnatal dönem, yenidoğan bakımı ve izlemi, aile planlaması ve jinekolojik hastalıklarda gerekli bilgi ve beceriyi kavramsal ve uygulamalı olarak kazandırmaktır. Öğrencinin üç yıl boyunca mezuniyet kriterleri doğrultusunda edindiği bilgi ve becerilerinden eksik ve yetersiz olduğu alanları geliştirmesi ve tamamlamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Gebelik öncesi danışmanlık, doğum öncesi, doğum ve doğum sonu bakım, riskli gebelikler, doğum sonu riskli durumlar, jinekolojik hastalıklar, yenidoğan bakımı ve izlemi, üreme sağlığı ve danışmalığı.
Dersin Ön Koşulu
EBL302 Doğum Bilgisi IV dersini başarmış olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
belik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri. Yazar(lar): Nell L. Tharpe, Cindy L. Farley, Robin G. Jordan Çeviri Editörü: Doç. Dr. Dilek Bilgiç, Prof. Dr. Şule Gökyıldız Sürücü, Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, Akademisyen Kitabevi, Adana, 2022. Gabbe Obstetri: Normal ve Sorunlu Gebelikler. Steven G. Gabbe, MD (eds.).2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleğe özgü bilgi ve becerileri klinik ve saha çalışmalarında uygular. |
ÖÇ02 | Klinik ve sahada antenatal değerlendirme yapar |
ÖÇ03 | Antenatal dönemde fetal sağlığı değerlendirir. |
ÖÇ04 | Riskli gebeliklerin klinik ve sahada izlemini yapar. |
ÖÇ05 | Antenatal dönemde karşılaşılabilecek dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım verir. |
ÖÇ06 | Normal doğumu izler ve doğumu yaptırır. |
ÖÇ07 | Postpartum süreci içerisinde kadını değerlendirir. |
ÖÇ08 | Müdahaleli doğumda ebelik girişimleri uygular. |
ÖÇ09 | Doğum sonrası riskli durumlarda ebelik girişimlerini yapar. |
ÖÇ10 | Laktasyon sürecinde anneyi ve yenidoğanı takip eder. |
ÖÇ11 | Üreme çağındaki kadınlara aile planlaması yöntem ve danışmanlığı yapar. |
ÖÇ12 | Yenidoğanın değerlendirerek gerekli bakımı verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üreme Sisteminin Anatomisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Üreme Sisteminin Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Gebeliğin Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gebelikte Annenin Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Doğum Öncesi Bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Riskli Gebelikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnnatal Dönem ve Bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Doğum Eyleminde Riskli Durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yenidoğan Fizyolojisi ve Bakımı, Özel Bakım Gerektiren Yenidoğan | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Doğum Sonu Dönem ve Bakım, Laktasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | II. ara sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
14 | Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 21 | 294 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 353 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 14,12 | ||
AKTS | 14 AKTS |