Genel Bilgi
Kod | SUF316 |
Ad | Balık Hastalıklarında Tanı Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYSEL ŞAHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Balik hastaliklarinda kullanilan mikrobiyolojik, parazitolojik, hematolojik ve histolojik tani yöntemlerinin etken kaynaklarina göre ele alinmasi.
Dersin İçeriği
Balik hastaliklarinda kullanilan mikrobiyolojik, hematolojik, parazitolojik ve histolojik tani yöntemleri, taniya yönelik laboratuvar çalismalari. Ayrica hasta baliklarda otopsi teknigi, makroskobik baki ve laboratuvar için materyal alma teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balık hastalıkları ders kitabı, balık hastalıkları teşhis notları
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Balık hastalıkları teşhis laboratuvarlarında bulunması zorunlu cihaz, ekip ve ekipmanlar ile bunların çalışma prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Hasta balıkların bulundukları ortamdan toplanması, laboratuvar ortamına taşınması ve ilk etapta balıklar üzerinde makroskobik ve otopsi tekniği uygulamalarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Balık hastalıklarında uygulanması gereken mikrobiyolojik laboratuvar tetkiklerini öğrenir ve uygular. |
ÖÇ04 | Paraziter balık hastalıklarının teşhisine yönelik uygulamalara katılır ve protozoon parazitler ile bazı endoparazitlerin tanımını yapar. |
ÖÇ05 | Balık sağlığının ortaya çıkarılmasında hematolojinin önemini kavrar, hastalık teşhisinde indikatör parametreler olarak değerlendirilen bazı hematolojik parametreleri öğrenir ve uygular. |
ÖÇ06 | Balık patojenlerinin dokularda meydana getirdiği hasarların ortaya çıkarılabilmesi için normal balık dokusunu öğrenir ve böylece hasarlı dokuları histolojik tetkikler doğrultusunda belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balik hastaliklari teshis laboratuvarlarinda bulunmasi zorunlu cihaz, ekip ve ekipmanlar ile bunlarin çalisma prensipleri. | Laboratuvarlarda kullanılan cihaz ve sarf malzelerle ilgili araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Hasta baliklarin bulunduklari ortamda gözlenmesi , incelenmek üzere toplanmasi, laboratuvar ortamina tasinmasi. | Yakın çevrede yer alan Balık yetiştiriciliği yapan işletmelerde rastlanılan hastalıklar hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Baliklar üzerinde makroskobik ve otopsi teknigi uygulamalari. | Balık anatomisi ve fizyolojisi hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Balik hastaliklarinda uygulanmasi gereken mikrobiyolojik analizler ve laboratuvar teknikleri . | Genel mikrobiyolojik laboratuvar analizleri hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
5 | Baliklarda hastalik yapan bakteri türleri ve biyolojileri, teshisine yönelik laboratuar çalismalari. | Paraziter hastalıklar hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Balik yetistiriciliginde siklikla karsilasilan paraziter hastaliklar, türlerin teshisine yönelik uygulamalar | Protozoon parazitler hakkında genel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
7 | Protozoon parazitler ile bazi endoparazitlerin tanimina yönelik çalismalar ve tür tayin anahtarinin kullanimi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Balıklarda kan parazitleri, teşhisinde kullanılan hematolojik parametreler ve analizler. | Balık hematolojisi hakkında genel bilgi toplanması ve yapılmış önceki çalışmaların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Baliklardan kan alma teknikleri ve hastalik belirteci olabilecek bazi hematolojik parametrelerin incelenmesi. Konuyla ilgili laboratuvar yöntemlerinin arastirilmasi | Balıklarda dolaşım sisteminin araştırılması ve hematolojinin hastalıklardaki önemi hakkında bilgi toplanması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
11 | Baliklarda çesitli nedenlerle patojenlerin dokularda meydana getirdigi hasarlar ve bunun normal dokular ile karsilastirilmasi. | Balıklarda histopatolojik çalışmaların araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
12 | Dokularin histopatolojik yönden incelenmesi için histolojik tekniklerin kullanilmasi ve çikan sonuçlarin balik histoloji atlasi kullanilarak, yorumlanmasi | Canlı bir balığın alınıp, dissekte edilmesi ve sağlıklı organların konumunun izlenmesi, ayrıca organları tanımaya yönelik bir çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
13 | Balik hastaliklarindan korunma amaçli profilaktik uygulamalar. | Balıklarda hastalıklara neden olan başlıca çevresel faktörler üzerine çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
14 | Baliklarda hastalik direncini artirmaya yönelik, arastirmalar, yapilmis çalismalar, güncel makale ve dergilerden yararlanma. | Balık hastalıklarında kullanılan alternatif bitkisel kaynaklı immün sistemi destekleyen ürünlerin araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
15 | Tüm teşhis yöntemlerini içeren genel bir laboratuvar çalışması ve öğrencilerin bu yöndeki bilgilerinin değerlendirilmesi | Balıklarda kullanılan belli başlı immünostimülatörlerin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |