Genel Bilgi
Kod | SUF324 |
Ad | Su Ürünleri İşlemede Biyoteknolojik Uygulamalar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YASEMEN YANAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YASEMEN YANAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su ürünleri isleme teknolojisinde biyoteknolojik gelismeleri taniyarak, biyoteknolojik uygulamalar ve bu alanda kullanilan biyoteknolojik yöntemler konusunda temel bilgileri kazanmaktir
Dersin İçeriği
Bu derste, biyoteknolojinin tanimi, önemi ve baslica uygulama alanlari anlatilarak, geleneksel ve modern biyoteknolojinin farkliliklari ögretilmektedir. Gida biyoteknolojisi alanindaki gelismeler anlatilarak, su Ürünleri isleme teknolojisindeki biyoteknolojik uygulamalar ögretilmektedir. Enzimlerin (Proteaz, lipaz ve transglutaminaz vb.) su ürünleri isleme teknolojisinde islem yardimcilari olarak ve kalite kontrolde kullanilmalari anlatilmaktadir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
YANAR, Y. POWER POİNT OLARAK SU ÜRÜNLERİ İŞLEMEDE BİYOTEKNOLOJİK UYGULAMALAR DERS SUNUSU Seafood Safety, Processing, and Biotechnology:Fereidoon Shahidi (Editor), Yvonne M. Jones (Editor), David Kitts (Editor) , CRC Press Gıda Biyoteknolojisi: Necla Aran. Nobel Yayınevi Ankara
Notlar
Seafood safety, processing, and biotechnologyAuthor(s): Jones, Yvonne Marene; Kitts, David D.; Shahidi, Fereidoon Publisher: CRC Press, Year: 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknolojiyi tanımlar, geleneksel ve modern biyoteknoloji arasındaki farkı ayırt eder |
ÖÇ02 | Tarımsal biyoteknolojiyi kavrar |
ÖÇ03 | Su ürünleri işleme alanındaki biyoteknolojik yöntemleri açıklar |
ÖÇ04 | Su ürünlerinde biyoteknolojik uygulamaların sektör için avantajlarını ve dezavantajlarını tanımlar |
ÖÇ05 | Enzimlerin su ürünleri işleme endüstrisinde işlem yardımcıları olarak kullanımlarını açıklar |
ÖÇ06 | Su Ürünlerinin kalite kontrolünde enzimlerin yeri ve önemini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojinin tanimi, gida biyoteknolojisi; geleneksel ve modern biyoteknoloji ve tarihsel gelisimi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Akuatik biyoteknoloji: su ürünleri yetistiriciliginde biyoteknolojik uygulamalar, transgenik baliklar; insan sagligina olan etkileri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
3 | Su Ürünleri Isleme Teknolojisinde biyoteknolojik gelismeler | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Enzim biyoteknolojisi, Su ürünleri isleme alaninda kullanimlari | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Proteazlarin Kullanimlari ile yöntem gelistirme: protein hidrolizati, balik isleme atiklarindan protein ayrimi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Balık pullarının temizlenmesinde, kabukluların kabuk ayırma işleminde, tuzlanmış balığın olgunlaşma süresini kısaltmada proteazların kullanımı | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
7 | Kalamarin yumusatilmasinda, Mukozanin vizkozitesini düsürmede proteazlarin kullanimi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pigmentlerin Izolasyonu Isleminde, Havyar üretiminde proteaz kullanimi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Transglutaminazlarin kullanimi: Tekstür degisikligi yapmak için | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Lipazlarin Kullanimi: EPA ve DHA ekstraksiyonunda kullanimi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Su Ürünlerinin Kalite kontrolünde enzimlerin yeri ve önemi ; Kalite göstergesi ve analitik amaçli enzimler; Biyosensörler | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Taze balik kalitesinin tayininde direkt enzimatik yöntemler: K-degeri, TMA analizi vb. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Islenmis su ürünlerinde, tür tayininde enzimatik yöntemler, Donmus-çözülmüs balik ürünlerinin tayininde enzimlerin kullanimi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Su Ürünleri işleme atıklarından biyoaktif bileşenler eldesi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |