SUF405 Balık Populasyon Dinamiği

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SUF405
Ad Balık Populasyon Dinamiği
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SİNAN MAVRUK


Dersin Amacı

Bu dersin amaci balik populasyonlari ve birim stoku tanimak, stoku dolayli olarak etkileyen çevresel kosullari ögrenmek ve stoktaki biyolojik degisikleri matematiksel modellerle ifade edebilmek amaciyla kendine özgü çevresel kosullarda yasayan balik stoklari hakkinda temel bilgileri elde etmektir.

Dersin İçeriği

Balık Popülasyonları; Dünya ve Akdeniz'deki Balıkçılık Sahaları ve Balık Üretimi, Birim Stok, Denge Durumu, Dalgalanmalar, Stokların İzlenmesi, Stoklarda Artış, Yaş Tayini, Balıklarda Büyüme, Stoklarda Azalış, Ölüm Oranı, Ağ Seçiciliği, Stok Büyüklüğünün Tahmini

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Prof. Dr. Dursun Avşar, Balıkçılık Biyolojisi ve Popülasyon Dinamiği

Notlar

Sparre, P., Venema, C.S. , 1998. Introduction to tropical fish stock assessment. Part I: Manual


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Populasyon ve birim stoku tüm yönleriyle tanımlar.
ÖÇ02 Dünyadaki tatlı su ve denizel balıkçılık sahalarıyla Akdeniz sular sisteminin balıkçılık sahalarını tüm yönleriyle tanımlar.
ÖÇ03 Herhangi bir balık stokunu dolaylı olarak etkileyen biyotik ve abiyotik faktörleri listeleyebilir.
ÖÇ04 Balık stoklarında üreme mevsimini açıklayabilir.
ÖÇ05 Balık stoklarında ilk eşeysel olgunluk boy/yaşını belirleyebilir.
ÖÇ06 Balık stoklarında büyüme parametrelerini hesaplayabilir.
ÖÇ07 Balık stokalrında ölüm parametrelerini hesaplayabilir.
ÖÇ08 Stok büyüklüğünü tahmin edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen bilimleri ve temel mühendislik dallarında yeterli bilgiye sahip olma; bu alanlarda edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri su ürünleri mühendisliği uygulamalarında bir arada kullanır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanındaki verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir, problemleri belirler, çözüm önerileri geliştirir ve uygular. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanında veri toplar, temel deneysel çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su ürünleri ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve sucul kaynakların sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, su ürünleri ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurt dışı kaynaklı yayınları takip eder. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sucul kaynakların mevcut durumunun tespiti, sürdürülebilir kullanımı, su kirliliği ve kontrolü ve biyoteknoloji alanlarında yetkinlik kazanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğal çevrenin korunmasını gözeten su ürünleri yetiştiricilik teknikleri ile su ürünleri hastalıkları, avlama ve işleme teknolojisi, balıkçılık sektörünün yapısı, problemleri ve çözümleri konularında çalışmalar yapma ve sonuçları yaygınlaştırabilme yetilerine sahip olur 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Su ürünleri alanında toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerlere ve mevzuata uygun hareket eder. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Balık Popülasyonları ve Dünya Balıkçılık Sahaları Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 1-15. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dünyanın Yıllık Balık Üretimi ve Akdeniz'deki Balıkçılık Sahaları Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 18-42. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Birim Stok, Özellikleri ve Denge Durumu Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 45-55. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Stoklarda Dengeyi Dolaylı Etkileyen Abiyotik Faktörler Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 55-84. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Stoklarda Dengeyi Dolaylı Etkileyen Biyotik Faktörler ve Dalgalanmalar Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 85-97. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Stokların İzlenmesi, Stoklardaki Artış-Üreme Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 99-121. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
7 Stoka Yeni Birey Katılımı Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 122-135. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
8 Ara Sınav Sınav İçin Çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Stoklarda Büyüme Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 136-157. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
10 Yaş Tayininde Kullanılan Dolaylı Yöntemler Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 158-175. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
11 Balıklarda Boyca ve Ağırlıkça Büyüme Sabitleri Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 176-196. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
12 Stoklarda Azalış Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 197-224. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Anlatım
13 Toplam Ölüm Oranının Bileşenlerine Ayrılması Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 225-238. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Anlatım
14 Ağ Seçiciliği Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 239-257. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Anlatım
15 Stok Büyüklüğünün Tahmini Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği 258-282. sayfalar okunacak Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS