Genel Bilgi
Kod | MDZ104 |
Ad | Statik Dinamik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET DAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Denge durumundaki bir sistemde oluşan etki-tepki kuvvetlerinin, mesnet tepkilerinin bulunması, düzensiz şekillerde alan veya hacim ağırlık merkezlerinin bulunması, kirişlerde kesme ve eğilme momentleri, kesme kuvveti ve moment diyagramlarının bulunması, mühendislik mekaniğinin temel prensiplerini kullanarak cisimlerin hareketinin incelenmesini öğretmek ve doğru bağıntılar kurarak hareket problemlerini çözme yeteneği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Mekanik ve Statik; giriş, Düzlemsel alanların ağırlık merkezi, Rijit cisimlerin dengesi, Kafes ve çerçeve sistemler, Sürtünme, Dinamik; Giriş ve temel kavramlar, Maddesel noktaların ve rijit cisimlerin kinematiği; doğrusal ve eğrisel hareketler, Kinetik; Dinamik denge denklemleri, iş ve enerji ilkesi, yay kuvvetinin ve ağırlığın potansiyel enerjisi, güç ve verim, impuls ve momentum ilkesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ahmet Dağ, Ders Notları (Yayınlanmamış)
Notlar
Mühendisler için Mekanik Cilt 1(Statik), Mühendisler için Mekanik Cilt 2(Dinamik)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Denge halinde kuvvet dağılımlarını ve durumlarını hesaplar. |
ÖÇ02 | Mesnet noktalarında oluşan kuvvetleri belirler. |
ÖÇ03 | Düzensiz şekilli cisimlerde alan ve hacimlerde ağırlık merkezi bulur. |
ÖÇ04 | Statik denge denklemleri ile problemleri çözer. |
ÖÇ05 | Kafes ve çerçeve taşıyıcı sistemlerindeki çubuk kuvvetlerini belirler. |
ÖÇ06 | Sürtünme türlerini bilir. |
ÖÇ07 | Dinamiğin temel kavramlarını kavrar. |
ÖÇ08 | Doğrusal hareket yapan cismin hareket denklemlerini oluşturur ve hesaplamalar yapar. |
ÖÇ09 | Eğrisel hareket yapan cismin hareket denklemlerini oluşturur ve hesaplamalar yapar. |
ÖÇ10 | İş-enerji ve enerjinin korunumu yasasını mühendislik mekaniği problemlerine uygular. |
ÖÇ11 | Güç ve verim konularını bilir ve hesaplamalarını yapar. |
ÖÇ12 | İmpuls momentum ilkesini kullanarak iki cisim arasındaki davranışı irdeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mekanik ve statik giriş | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Düzlemsel alanların ağırlık merkezi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Rijit cisimlerin dengesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Rijit cisimlerin dengesi ve uygulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kafes ve çerçeve sistemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sürtünme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Sürtünme ve uygulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Giriş ve temel kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kinematik (doğrusal hareket) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kinematik (eğrisel hareket) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kinetik (kuvvet ve ivme) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kinetik (iş ve enerji) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kinetic (güç ve verim) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kinetik (impuse ve momentum) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |