Genel Bilgi
Kod | MDS322 |
Ad | Sondaj Tekniği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EROL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi İlknur EROL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sondaj donanım ve teknolojisini tanır. Özellikle maden ve su sondajı yapabilme yeteneğini kazanır. Maden arama ve üretiminde sondajların rolünü belirtir. Sondaja etki eden faktörleri anlar.
Dersin İçeriği
Sondaj işleminin madencilik açısından önemi, tarihçesi, uygulamaları ve sınıflandırılması, yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özdemir, A. Sondaj Tekniğine Giriş, Ankara.
Notlar
Toka, B. Sondaj Mühendisliği, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sondaj donanım ve teknolojisini tanır. |
ÖÇ02 | Özellikle maden ve su sondajı yapabilme yeteneğini kazanır. |
ÖÇ03 | Maden arama ve üretiminde sondajların rolünü belirtir. |
ÖÇ04 | Sondaja etki eden faktörleri anlar. |
ÖÇ05 | Yeraltı jeolojisine ilişkin veri toplamada bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Mühendislik projelerine uygun sondaj yöntemi seçimi ve değerlendirmesi yapma yeteneği kazanır. |
ÖÇ07 | Sondaj yöntemleri ve sondajlardan elde edilen verilerin jeoloji mühendisliği uygulamalarında değerlendirilmesnin öğretilmesi |
ÖÇ08 | Sondaj yöntemleri ve sondajlardan elde edilen verilerin jeoloji mühendisliği uygulamalarında değerlendirilmesi. |
ÖÇ09 | Sondaj çalışmalarında verimlilik ve zorluklar (dolaşım bozukluğu, yıkılma, şişme, erime, düşeyden sapma) |
ÖÇ10 | Sondaj ana işlemleri; kazı, boşaltma, taşıma ve güç aktarımı. Sondajların derinlik, delik çapı ve amaçlarına göre sınıflandırılması. |
ÖÇ11 | Yöntemlerine göre sondajların sınıflandırılması; |
ÖÇ12 | Sondaj makinalarında kapasite. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi-1 | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi-2 | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Darbeli sondaj yöntemi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Döner sondaj donanımı ve işlevleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Matkaplar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Matkap çalışma parametreleri ve sondajın yapılışı | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sondaj çamurunun görevleri, özellikleri ve ceşitlreri, sondajda kullanımı | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Maden (karot) sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı | Kaynak okuma, internet | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Su sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı, su deneyleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sondaj hidroliği | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Jeotermal sondajlar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Enjeksiyon sondajları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Jeoteknik sondajlar-1 | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Jeoteknik Sondajlar-2 | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel Değerlendirme | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak okuma, internet | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |