MDS322 Sondaj Tekniği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MDS322
Ad Sondaj Tekniği
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi İlknur EROL


Dersin Amacı

Sondaj donanım ve teknolojisini tanır. Özellikle maden ve su sondajı yapabilme yeteneğini kazanır. Maden arama ve üretiminde sondajların rolünü belirtir. Sondaja etki eden faktörleri anlar.

Dersin İçeriği

Sondaj işleminin madencilik açısından önemi, tarihçesi, uygulamaları ve sınıflandırılması, yöntemleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Özdemir, A. Sondaj Tekniğine Giriş, Ankara.

Notlar

Toka, B. Sondaj Mühendisliği, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sondaj donanım ve teknolojisini tanır.
ÖÇ02 Özellikle maden ve su sondajı yapabilme yeteneğini kazanır.
ÖÇ03 Maden arama ve üretiminde sondajların rolünü belirtir.
ÖÇ04 Sondaja etki eden faktörleri anlar.
ÖÇ05 Yeraltı jeolojisine ilişkin veri toplamada bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Mühendislik projelerine uygun sondaj yöntemi seçimi ve değerlendirmesi yapma yeteneği kazanır.
ÖÇ07 Sondaj yöntemleri ve sondajlardan elde edilen verilerin jeoloji mühendisliği uygulamalarında değerlendirilmesnin öğretilmesi
ÖÇ08 Sondaj yöntemleri ve sondajlardan elde edilen verilerin jeoloji mühendisliği uygulamalarında değerlendirilmesi.
ÖÇ09 Sondaj çalışmalarında verimlilik ve zorluklar (dolaşım bozukluğu, yıkılma, şişme, erime, düşeyden sapma)
ÖÇ10 Sondaj ana işlemleri; kazı, boşaltma, taşıma ve güç aktarımı. Sondajların derinlik, delik çapı ve amaçlarına göre sınıflandırılması.
ÖÇ11 Yöntemlerine göre sondajların sınıflandırılması;
ÖÇ12 Sondaj makinalarında kapasite.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sondajın gelişimi ve tarihçesi-1 Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sondajın gelişimi ve tarihçesi-2 Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Darbeli sondaj yöntemi Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Döner sondaj donanımı ve işlevleri Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Matkaplar Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Matkap çalışma parametreleri ve sondajın yapılışı Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sondaj çamurunun görevleri, özellikleri ve ceşitlreri, sondajda kullanımı Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Maden (karot) sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı Kaynak okuma, internet Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 Su sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı, su deneyleri Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sondaj hidroliği Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Jeotermal sondajlar Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Enjeksiyon sondajları Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Jeoteknik sondajlar-1 Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Jeoteknik Sondajlar-2 Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Genel Değerlendirme Kaynak okuma, internet Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları kaynak okuma, internet Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS