Genel Bilgi
Kod | MDS324 |
Ad | Madencilikte Doğal Riskler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Emniyetli madencilik faaliyetleri için karşılaşılabilecek doğal riskler ve önlemlerini anlatır
Dersin İçeriği
Doğal riskler ve depremlerin mekanizması, Depremler / deprem sınıflandırılması ve sonuçları / seismographs / temel parametreler, ilişkileri / Deprem tahmini / Kütle hareketi, slaytlar, jeoloji etkilere bağlı riskler, binalar üzerine doğal risklerin etkileri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Deprem, Kitap. Eşref ATABEY, MTA yayınları, 2000
Notlar
Türkiye'de Doğal Afetler Konulu Ülke Strateji Raporu, Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı, 2004
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci doğal risklerin (deprem, çığ, sel, heyelan vb.) madencilik faaliyetlerindeki önemini anlar ve alınacak önlemleri bilir |
ÖÇ02 | Öğrenci doğal risklerin (deprem, çığ, sel, heyelan vb.) madencilik faaliyetlerindeki alınacak önlemleri bilir |
ÖÇ03 | Risk kavramını öğrenir. |
ÖÇ04 | Riskin ögelerini ve analizini bilir |
ÖÇ05 | Doğal risklerin madencilik faaliyetlerine etkilerini öğrenir |
ÖÇ06 | Risk sonrası rehabilitasyon çalışmalarını öğrenir |
ÖÇ07 | Kömür madenciliği ve gaz çıkışları, Doğal risklerin oluşumunda jeolojik etmenleri öğrenir. |
ÖÇ08 | Doğal risklerin mühendislik yapıları üzerindeki etkilerini bilir. |
ÖÇ09 | Doğal risklerin zararlarını azaltma yollarını bilir. |
ÖÇ10 | Kütle hareketleri ve heyelanları bilir. |
ÖÇ11 | Depremler, depremlerin nedeni ve sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ12 | Deprem dalgaları ve Sismograflar hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
2 | Depremler, depremlerin nedeni ve sınıflandırılması,Sismograflar/ Deprem dalgaları | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
3 | Kaynak parametreleri, saptanması ve aralarındaki bağıntıları, Depremlerin önceden tahmini | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim |
4 | Kütle hareketleri ve heyelanlar | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
5 | Hidrojeolojik özellikler | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
6 | Taşkınlar | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Çığ düşmesi gibi doğal riskler ve bunların oluşumları ve mekanizmaları | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Kömür madenciliği ve gaz çıkışları, Doğal risklerin oluşumunda jeolojik etmenler | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
10 | Doğal risklerin mühendislik yapıları üzerindeki etkileri | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
11 | Doğal risk zararlarının azaltılması | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
12 | Doğal risklerden korunma yöntemleri | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Proje sunumları - 1 | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Proje sunumları - 2 | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Proje sunumları - 3 | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili Web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |