TIM205 Fonetik ve Diksiyon II

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIM205
Ad Fonetik ve Diksiyon II
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Necmettin Efe ÜNSAL


Dersin Amacı

Sesin doğru kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, nefes kontrol tekniklerini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak, sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak akıcı ve anlaşılır konuşma becerisini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Lisans II öğrencileri, bir önceki yıl gördükleri eğitimi devam ettirirler ve daha zor temrinler ile kısa metin çözümlemeleri yaparak gelişimlerini sürdürürler.

Dersin Ön Koşulu

TİM 109 FONETİK VE DİKSİYON I

Kaynaklar

1. W. Sheakespeare: Tüm eserleri 2. A. Çehov: Tüm eserleri 3. Moliere: Tüm eserleri

Notlar

Suat Taşer - Konuşma Sanatı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ02 Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ03 Ses denetim tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ04 Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ05 Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular
ÖÇ06 Sesbiliminin kurallarını bilir ve uygular
ÖÇ07 Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular
ÖÇ08 Resitatif ses kullanma tekniğini bilir ve uygular
ÖÇ09 Sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak sesini kullanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Ders tanımı Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
2 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
3 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (Patlamalı ve sızmalılar) sesler üzerine çalışma ve uygulama. Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
4 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (özel sesler ğ, h, r) sesler üzerine çalışma ve uygulama. Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
5 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (geniz sesleri m,n,) sesler üzerine çalışma ve uygulama. Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
6 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (damak sesleri k, l, ) sesler üzerine çalışma ve uygulama. Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
7 Konuşmayı oluşturan etmenler: Ses, Boğumlama (Telafuz). Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
8 Konuşma dinamiği: Duygu, Düşünce, İstek. Sözcük hazinesi ve Biçem (Üslup) Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
9 Dinleme ve anlama egzersizleri. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (1) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
10 Dinleme ve anlama egzersizleri. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (2) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
11 Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (1) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
12 Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (2) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
13 Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (3) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
14 Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (4) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
15 Dönem analizi ve genel tekrar. seçilen tiratların çalışılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
16 Ara Sınav seçilen tiratların çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
17 Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (1) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
18 Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (2) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
19 Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (3) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
20 Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (4) * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
21 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (1) Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
22 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (2) Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
23 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (3) Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
24 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (4) Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
25 Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (1) Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
26 Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (2) Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
27 Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (3) Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
28 Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (4) Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
29 Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması. Final tiratlarının hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
30 Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması Final tiratlarının hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. Final tiratlarının hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
32 Final. Final tiratlarının hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 4 120
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS