Genel Bilgi
Kod | TIM205 |
Ad | Fonetik ve Diksiyon II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Necmettin Efe ÜNSAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Necmettin Efe ÜNSAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sesin doğru kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, nefes kontrol tekniklerini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak, sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak akıcı ve anlaşılır konuşma becerisini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Lisans II öğrencileri, bir önceki yıl gördükleri eğitimi devam ettirirler ve daha zor temrinler ile kısa metin çözümlemeleri yaparak gelişimlerini sürdürürler.
Dersin Ön Koşulu
TİM 109 FONETİK VE DİKSİYON I
Kaynaklar
1. W. Sheakespeare: Tüm eserleri 2. A. Çehov: Tüm eserleri 3. Moliere: Tüm eserleri
Notlar
Suat Taşer - Konuşma Sanatı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ02 | Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ03 | Ses denetim tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ04 | Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ05 | Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular |
ÖÇ06 | Sesbiliminin kurallarını bilir ve uygular |
ÖÇ07 | Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular |
ÖÇ08 | Resitatif ses kullanma tekniğini bilir ve uygular |
ÖÇ09 | Sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak sesini kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Ders tanımı | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
2 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
3 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (Patlamalı ve sızmalılar) sesler üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
4 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (özel sesler ğ, h, r) sesler üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
5 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (geniz sesleri m,n,) sesler üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
6 | Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Consonant (damak sesleri k, l, ) sesler üzerine çalışma ve uygulama. | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
7 | Konuşmayı oluşturan etmenler: Ses, Boğumlama (Telafuz). | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
8 | Konuşma dinamiği: Duygu, Düşünce, İstek. Sözcük hazinesi ve Biçem (Üslup) | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
9 | Dinleme ve anlama egzersizleri. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (1) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
10 | Dinleme ve anlama egzersizleri. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (2) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
11 | Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (1) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
12 | Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (2) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
13 | Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (3) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
14 | Hece ve Cümle Vurguları. Doğallık, renklendirme, bükümler ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (4) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | seçilen tiratların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
16 | Ara Sınav | seçilen tiratların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (1) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
18 | Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (2) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
19 | Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (3) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
20 | Tonlama (entonasyon). Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları üzerine Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. (4) | * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
21 | Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (1) | Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
22 | Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (2) | Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
23 | Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (3) | Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
24 | Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (4) | Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
25 | Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (1) | Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
26 | Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (2) | Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
27 | Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (3) | Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
28 | Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru vurgu ve tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. (4) | Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
29 | Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması. | Final tiratlarının hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
30 | Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması | Final tiratlarının hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
31 | Final hazırlığı ve Genel Provalar. | Final tiratlarının hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
32 | Final. | Final tiratlarının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 4 | 120 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |