TYM217 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM217
Ad Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları II
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Fatma TUĞCU


Dersin Amacı

Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği

Ortaçağ, Rönesans ve Klasik dönemlerde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

TYM105 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları I

Kaynaklar

Ders Notu ve Kitaplar

Notlar

Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Roma dönemi tiyatro düşüncesini bilir.
ÖÇ02 Ortaçağ Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini bilir.
ÖÇ03 Rönesans Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini bilir.
ÖÇ04 Klasik Dönem tiyatro düşüncesini bilir.
ÖÇ05 Plautus, Terentius, Cicero'nun tiyatro hakkındaki görüşlerini bilir ve anlatır.
ÖÇ06 Horatius'un tiyatro düşüncesini Aristoteles'in tiyatro düşüncesinden ayırt eder.
ÖÇ07 Klasik Akım ve Rönesans dönemi tiyatro düşüncelerini özetler.
ÖÇ08 Klasik Akımın, Antik Yunan ve Roma Dönemindeki tiyatro düşüncesi ile olan bağlantılarını çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Platus, Terentius ve Çiçero’nun Tiyatro üzerine Düşünceleri. Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Horatius ve Ars Poetika’nın İçerdiği Görüşler, Şairin Bilgili, Çalışkan Bir Kişi Olması, Yunan Sanatından Yararlanılması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ars Poetika’da Öz, Biçim ve Biçem Özellikleri: Yalınlık, Anlatımda Titizlik, Sözcüklerin Seçimi ve Düzeni, Koşuk Kullanılışı, Oyun Konusu Seçiminde Geleneğe Uyma Ya da Konu Uydurma. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Oyun Kişilerinin Tipine Uygun Olması, Olay Dizisinde Baş- Orta- Son ve Başlangıcın Önemi, Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Konuşan En Çok Üç Oyun Kişisinin Bulunması, Koronun Oyundaki Organik Yeri, Oynanmaya Elverişli Olmayan Sahneler, Tanrıların Ancak Zorunlu Hallerde Sahnede Görünmesi. Tiyatronun Etkisi ve İşlevi: Sanatın Duygusal Etkisi, Görüntünün Etkisi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
6 Ortaçağdaki Tiyatro Uygulamaları: Ortaçağda Dinsel Dram Öncesi Hareketler, Dinsel dram- Kilise Tiyatrosu, Dinsel Tiyatroda Sahneleme ve Oyun Yerleri, Ortaçağda Oyunculuk, Oyunların Kilise Dışına Çıkarılması ve Bunun Sonuçları, Ulusal Dilde Dinsel Dramlar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ortaçağda Dindışı Dram: Ortaçağ Farsları, Moraliteler (Ahlakî İbret Oyunları), İnterlude’lar (ara oyunlar), Şövalye Eğlenceleri (Turnuvalar, Kılık Değiştirmeler, Maskeli Eğlenceler), Kraliyet Alayları ve Sokak Geçitleri, Ortaçağ Dramının Çöküşü ve Biçim Değiştirmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ortaçağda Tiyatro Düşüncesi: Tiyatroya Karşı Suçlamalar, Kilisenin Tiyatroya Karşı Oluşunun Nedenleri, Türlerin Ayrımı ve Tanımlar, Tiyatronun Ahlak Eğiticiliği, Tragedyanın Sonundaki, Yıkımın Yazgı Olarak Açıklanması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Ortaçağ Tiyatrosunun Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Arasınav. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
11 "Rönesans Tiyatrosu: Rönesans’ta Siyasal, Toplumsal, Kültürel, Bilimsel Ortam. Rönesans’ta İtalyan Tiyatrosu: Rönesans’ta İtalya’daki gelişmeler, İntermezziler, Operanın Doğuşu." Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Rönesans’ta İtalya’da Sahne Uygulamalarında Ortaya Çıkan Yenilikler: Sebastino Serlio, Nikolai Sebattini ve Giacome Torelli’nin Sahne Uygulamaları. Rönesans’ta İtalyan Tiyatro mimarisindeki Gelişmeler: Tiyatro Olimpico, Tiyatro Farnesse, San Cassiano, İtalyan Halk Tiyatrosu Geleneği Commedia Del Arte. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Rönesans’ta Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosu: Geçiş Döneminde ilk Tragedya ve Komedyalar, Üniversiteli Aydınlar: Thomas Kyd, Cristopher Marlowe, John Lily, Robert Green, W. Shakespeare ve çağdaşları Ben Johnson, George Chapman, Thomas Dekker, John Marston, Thomas Hewood, Thomas Middeleton, Cyril Tourneur. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Jakoben Yazarlar: Francis Beamount, John Fletcher, Phillip Massenger, John Ford, James Shirley, Elizabeth Dönemi Tiyatro Mevzuatı, Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosunda Sahne Tekniği, Oyun yerleri (Salonlardaki Sahneler, Saray Tiyatrosu, Halk Tiyatrosu, Özel Tiyatrolar, Maskların Oynandığı Sahneler.) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dönem analizi ve genel tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Rönesans’ta Fransız Tiyatrosu ve Neo Klasizm: 1595 Öncesi Fransız Halk Sahnesi, 16. Yüzyıla Neo Klasik Dram, 1595’ten 1625’e Kadar Olan Halk Tiyatrosu, Neo Klasizmin Önemli Yazarlarından Pierre Corneille, Jean Racine ve J.B.P. Moliere. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
18 Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Rönesans Öncesinde Ortaçağdaki Genel Durumun; Tiyatroya Karşı Yapılan Suçlama ve Yasaklamaların Hatırlanması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
19 Rönesans’ta Tiyatronun Savunulması: Tiyatro Sanatı Ciddi Bir Türdür, Tiyatro Eğiticidir, Tragedya Genel ve Üstün Gerçekleri Yansıtır, Tragedya Heyecanları Körüklemez Arınma Yoluyla Heyecanları Yatıştırır, Uygulamada Görülen Aksaklıklar Uygulayıcıların Hatasıdır. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
20 Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Tiyatro Okunmak İçin Değil Oynanmak İçindir, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşıyan Ayrı Türlerdir, Antik Kuramcıların Önerdikleri Biçim Kuralları Uygulanmalıdır, Tiyatronun Görevi Eğiterek Yarar Sağlamaktır, Tragedyada Gerçeğe Benzerlik Gözetilmelidir. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
21 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
22 Klasik Tiyatro Düşüncesi: 17. Yüzyılda Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik ve Dinsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
23 Klasik Tiyatro Akımının Kuralları: Antik Yunan Kuramcılarının Söyledikleri Doğrudur, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşır, Oyunlarda Merak Uyandırılmalı ve Etkili Olunmalıdır. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
24 Gerçeğe Benzerlik ve İnandırıcılık Gözetilmelidir, Ahlak ve Sağduyuya Uyulmalıdır, Tiyatro Yararlı ve Zevk Verici Olmalıdır, Anlatım İncelikli Olmalıdır, Görüntüde Aşırı Çarpıcılıktan Kaçınılmalıdır. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
25 Klasik Tiyatro Akımının Biçim Kuralları: Arılık Yalınlık, Belli Uzunluk Tamamlanmışlık, Organik Bütünlük, İnandırıcılık Tutarlılık, Üç birlik Kuralı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
26 Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Üçten Fazla Oyun Kişisinin Bulunmaması Kuralı, Kanlı Olayların Sahnede Gösterilmemesi Kuralı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
27 Klasik Dönem düşüncesi ile Antik Yunan (Aristoteles), Roma (Horatius) tiyatro düşünürlerini karşılaştırmak yoluyla aradaki benzerlikleri göstermek ve bunların Klasik tiyatro düşüncesine olan etkisini tespit etmek. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
28 Klasik Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
29 Ara Sınav. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
30 Geçirilen Bir Yıllık Eğitim Sürecinin ve Gösterilen Performansın Değerlendirilmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
32 Final Kaynak Okuma, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 2 58
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 93
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,72
AKTS 4 AKTS