Genel Bilgi
Kod | TIM301 |
Ad | Oyunculuk III |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-4 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 11 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mesleki prensipler doğrultusunda Bir karakter yaratma sürecinde, oynayacağı karakterin önerilmiş koşulları içerisinde başkalaşma tekniğinin kavranılması ve uygulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Öğrenci-oyuncu bu ders kapsamında bir karakter yaratmanın temel bilgilerini alır. (Rolden karaktere geçiş.) Ansamble anlayışıyla, partnerle ilişki kurmanın becerisini kazanır.
Dersin Ön Koşulu
TIM207 Oyunculuk II
Kaynaklar
Bulunmamaktadır
Notlar
Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi esasında, geniş kapsamlı analizini yapar ve uygular. |
ÖÇ02 | Dramaturgi malzeme içerisinde bir karakter yaratmanın temel ilkelerini kavrar ve uygular. |
ÖÇ03 | Oynayacağı rolü, eserin ve karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniklerinin temel ilkelerini algılar ve uygular. |
ÖÇ04 | Oynayacağı eserin önerilmiş koşulları içerisinde, karakterinin eylem, etki - değerlendirme - tepki yönelişlerini algılar ve uygular. |
ÖÇ05 | Öğrencinin oynayacağı rolünün önerilmiş koşullarına sadık kalarak, Kimsin, ne istiyorsun, ne yapıyorsun sorularına icra ettiği karakterinin gerektirdiği çerçeve içerisinde, uygulamalı olarak cevap verebilir. |
ÖÇ06 | Obrazlı düşünce yaklaşımını uygulayarak, oynayacağı karakterini icra edebilir. |
ÖÇ07 | Tüm oyun içerisinde karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim üçlüsü kavramını harmonik bir şekilde rolü üzerinden uygular ve karakterini icra eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak sahneler için gereken "dramaturjik malzemenin" seçimi ve araştırılması. 1 | ısınma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak oyun için "dramaturjik malzemenin" seçimi ve araştırılması. 2 | Ödev1: Seçilen sahnelerin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Ödev1 Sunumu* Seçilen sahnelerin sunumu ve karakterleri üzerine yapısal çalışma. | Ödev1: Seçilen sahnelerin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Üzerinde çalışılacak seçilen sahnelerin karakterleri için gereken , öğrencinin kendi imgelemini kullanarak oluşturacağı sahne etüdleri üzerine çalışma | Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Ödev Sunumu* | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Ödev Sunumu* (Devam) | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Rol kişisi ve Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel ilkeleri üzerine seçilen dramaturjik malzeme üzerine çalışma. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | Rol kişisi ve Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel ilkeleri üzerine seçilen dramaturjik malzeme üzerine çalışma. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
9 | Oyun Karakterleri üzerine çalışma ve önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Oyun Karakterleri üzerine çalışma ve önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. (Devam) | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
13 | Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. (Devam) | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
16 | Ara Sınav | sınav programının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan oyundaki karakterler üzerinde uygulanması. Okuma Provaları 1 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
18 | Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan oyundaki karakterler üzerinde uygulanması. Okuma Provaları 2 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
19 | Marke dekor içerisinde yapılan provalarda, eylemli analiz üzerinden karakter arayışları, amaç ve eylemlerin tespiti. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
20 | Marke dekor içerisinde yapılan provalarda, eylemli analiz üzerinden karakter arayışları, amaç ve eylemlerin tespiti. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
21 | Marke dekor içerisinde yapılan provalarda, eylemli analiz üzerinden karakter arayışları, amaç ve eylemlerin tespiti. 3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
22 | Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Kostüm ile birlikte düşünülmüş oynanılacak karakterin makyajının sunulması. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
23 | “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramı bazında Akış Provaları. 1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
24 | “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramı bazında Akış Provaları. 2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
25 | “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üçlüsü kavramı bazında Akış Provaları. 3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
26 | Genel prova. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
27 | Oyunun prömiyeri | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
28 | Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.* | *Ödev3: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve bir karakter yaratma sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
29 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. 1 | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
30 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. 2 | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
31 | Final hazırlığı. | sınav programının hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
32 | Final. *Ödev Sunumu ve savunma. | sınav programının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 8 | 240 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 277 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 11,08 | ||
AKTS | 11 AKTS |