TIM309 Sahne II

10 AKTS - 3-4 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIM309
Ad Sahne II
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-4 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ


Dersin Amacı

Öğrencinin oynayacağı eserin önerilmiş koşulları içerisinde, eylemli analiz yöntemini kullanarak, rolün partisyonunu kurarak icra edebilmesi, oynayacağı karakterin harmonisi içerisinde diğer oyun kişileri ile doğru temas kurabilmesi ve ansambl duygusunun geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında öğrenci oyuncu dekor, kostüm makyaj uygulamaları ile tek perdeli veya iki perdeli bir oyun metninin tamamı veya bir bölümü üzerinde çalışır. Bütünlüklü bir rol hazırlar ve ilk kez seyirci ile karşılaşır.

Dersin Ön Koşulu

TIM209 Sahne I

Kaynaklar

Özdemir Nutku - Sahne Bilgisi

Notlar

Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dramaturgi analizi yapılmış tüm eserin içinde karakterini, içinde bulunduğu önerilmiş koşulları gözeterek ve eylemli analize sadık kalarak sahnede uygular.
ÖÇ02 Sahnede partisyon oluşturma kavramının temel ilkelerini bilir ve uygular.
ÖÇ03 Rolü, oluşturulmuş karakterin önerilmiş koşulları içerisinde, partnerle uyumlu ilişki kurarak sahne üzerinde icra eder.
ÖÇ04 Ansambl kavramının temel ilkelerini bilir ve tüm eser içerisinde uygular.
ÖÇ05 Dekor, kostüm ve aksesuarı sahne kurallarına uygun bir şekilde kullanır.
ÖÇ06 Karakter oluşumunda dış görünüşte etkili olan makyajı rolüne uygun biçimde uygular.
ÖÇ07 Oyunculuk sanatının prensipleri içerisinde karakterini seyirci karşısında icra eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yıl sonunda sahnelenecek eserin (herhangi bir oyundan bir perde veya bir perdelik oyun), seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması. 1 *Ödev1: Seçilen eserin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
2 Yıl sonunda sahnelenecek eserin (herhangi bir oyundan bir perde veya bir perdelik oyun), seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması. 2 Araştırma - Analiz Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
3 *Ödev 1 sunumu ve çalışma Araştırma - Analiz Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
4 *Ödev1 sunumu ve çalışma (Devam) Araştırma - Analiz Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
5 Rol Dağılımı ve Oyun kişileri üzerine tartışma. *Ödev 2: Oynanılacak karakterlerin, üç çember prensibi üzerinden araştırma dosyalarının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
6 Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
7 Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. (Devam) Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
8 *Ödev 2 sunumu ve tartışma. Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
9 *Ödev 2 sunumu ve tartışma. (Devam) Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma
10 Oynanılacak rolün eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin kurulması üzerine bir yada iki rol bazında örnek çalışmalar-1 *Ödev3: Oynanılacak karakterlerin etüt edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
11 Oynanılacak rolün eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin kurulması üzerine bir yada iki rol bazında örnek çalışmalar-2 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
12 Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar-1 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
13 Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar.-2 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
14 Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar-3 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
15 Dönem analizi ve genel tekrar. *Ödev 4: Rol defterinin hazırlanması ve metnin benimsenilmesi. Karakter üzerine gözlem ve çalışmalarının devam ettirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Ara Sınav Sahnelerin hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
17 *Ödev 4 sunumu ve okuma provaları Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
18 *Ödev 4 sunumu ve okuma provaları (Devam) Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
19 Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması-1 Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
20 Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması-2 Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
21 Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması-3 Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
22 Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Işık düzeninin kurulması ve müzik - efektin adaptasyon provaları. Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
23 Akış Provaları.-1 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
24 Akış Provaları. -2 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
25 Akış Provaları.-3 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
26 Genel prova. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Rol Oynama
27 Oyunun prömiyeri Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Rol Oynama
28 Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. *Ödev5: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve bir karakter yaratma sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
29 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-1 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
30 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-2 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
31 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-3 Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Tartışma
32 Final. *Ödev 5 Sunumu ve savunma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Ödev, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 7 210
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 1 5
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 249
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,96
AKTS 10 AKTS