Genel Bilgi
Kod | TIM309 |
Ad | Sahne II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-4 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin oynayacağı eserin önerilmiş koşulları içerisinde, eylemli analiz yöntemini kullanarak, rolün partisyonunu kurarak icra edebilmesi, oynayacağı karakterin harmonisi içerisinde diğer oyun kişileri ile doğru temas kurabilmesi ve ansambl duygusunun geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında öğrenci oyuncu dekor, kostüm makyaj uygulamaları ile tek perdeli veya iki perdeli bir oyun metninin tamamı veya bir bölümü üzerinde çalışır. Bütünlüklü bir rol hazırlar ve ilk kez seyirci ile karşılaşır.
Dersin Ön Koşulu
TIM209 Sahne I
Kaynaklar
Özdemir Nutku - Sahne Bilgisi
Notlar
Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dramaturgi analizi yapılmış tüm eserin içinde karakterini, içinde bulunduğu önerilmiş koşulları gözeterek ve eylemli analize sadık kalarak sahnede uygular. |
ÖÇ02 | Sahnede partisyon oluşturma kavramının temel ilkelerini bilir ve uygular. |
ÖÇ03 | Rolü, oluşturulmuş karakterin önerilmiş koşulları içerisinde, partnerle uyumlu ilişki kurarak sahne üzerinde icra eder. |
ÖÇ04 | Ansambl kavramının temel ilkelerini bilir ve tüm eser içerisinde uygular. |
ÖÇ05 | Dekor, kostüm ve aksesuarı sahne kurallarına uygun bir şekilde kullanır. |
ÖÇ06 | Karakter oluşumunda dış görünüşte etkili olan makyajı rolüne uygun biçimde uygular. |
ÖÇ07 | Oyunculuk sanatının prensipleri içerisinde karakterini seyirci karşısında icra eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yıl sonunda sahnelenecek eserin (herhangi bir oyundan bir perde veya bir perdelik oyun), seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması. 1 | *Ödev1: Seçilen eserin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
2 | Yıl sonunda sahnelenecek eserin (herhangi bir oyundan bir perde veya bir perdelik oyun), seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması. 2 | Araştırma - Analiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
3 | *Ödev 1 sunumu ve çalışma | Araştırma - Analiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
4 | *Ödev1 sunumu ve çalışma (Devam) | Araştırma - Analiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
5 | Rol Dağılımı ve Oyun kişileri üzerine tartışma. | *Ödev 2: Oynanılacak karakterlerin, üç çember prensibi üzerinden araştırma dosyalarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
6 | Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. (Devam) | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
8 | *Ödev 2 sunumu ve tartışma. | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
9 | *Ödev 2 sunumu ve tartışma. (Devam) | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Tartışma |
10 | Oynanılacak rolün eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin kurulması üzerine bir yada iki rol bazında örnek çalışmalar-1 | *Ödev3: Oynanılacak karakterlerin etüt edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Oynanılacak rolün eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin kurulması üzerine bir yada iki rol bazında örnek çalışmalar-2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar-1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
13 | Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar.-2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar-3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | *Ödev 4: Rol defterinin hazırlanması ve metnin benimsenilmesi. Karakter üzerine gözlem ve çalışmalarının devam ettirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Ara Sınav | Sahnelerin hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | *Ödev 4 sunumu ve okuma provaları | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
18 | *Ödev 4 sunumu ve okuma provaları (Devam) | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
19 | Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması-1 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
20 | Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması-2 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
21 | Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması-3 | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
22 | Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Işık düzeninin kurulması ve müzik - efektin adaptasyon provaları. | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
23 | Akış Provaları.-1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
24 | Akış Provaları. -2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
25 | Akış Provaları.-3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
26 | Genel prova. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Rol Oynama |
27 | Oyunun prömiyeri | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Rol Oynama |
28 | Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. | *Ödev5: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve bir karakter yaratma sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
29 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-1 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
30 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-2 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
31 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-3 | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Tartışma |
32 | Final. *Ödev 5 Sunumu ve savunma. | Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 7 | 210 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 249 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,96 | ||
AKTS | 10 AKTS |