Genel Bilgi
Kod | TIM307 |
Ad | Karakter Tasarımı ve Uygulaması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mesleki prensipler doğrultusunda karakter tasarımı sürecinde, oynayacağı karakterin önerilmiş koşulları içerisinde başkalaşma tekniğinin kavranılması ve uygulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Öğrenci-oyuncu bu ders kapsamında bir karakter tasarımının temel yollarını öğrenir. Rolden karaktere geçerken sıralı halde uygulanacak metodları inceleyerek uygular.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders kapsamında çalışılacak tarihi karakter hakkında yazılmış kitap, web arşiv, foto ve video belgeler.
Notlar
Konstantin Stanislavskiy - Bir Karakter Yaratmak
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karakter özelliği barındıran oyun kişisini üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi esasında, geniş kapsamlı analizini yapar ve uygular. |
ÖÇ02 | Karakter tasarımının temel ilkelerini kavrar ve uygular. |
ÖÇ03 | Karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniklerinin temel ilkelerini algılar ve uygular. |
ÖÇ04 | Karakterin eylem, etki - değerlendirme - tepki yönelişlerini algılar ve uygular. |
ÖÇ05 | Oynayacağı rolün karakterini etüt etme tekniği ile analizini yapabilir. |
ÖÇ06 | Obrazlı düşünce yaklaşımını uygulayarak, oynayacağı karakterini icra edebilir. |
ÖÇ07 | Tüm oyun içerisinde karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim üçlüsü kavramını harmonik bir şekilde rolü üzerinden uygular ve karakterini icra eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken "tarihte ün yapmış şahsiyetler (sanatçılar, bilim adamları, siyaset insanları, caniler v.b.)'in" seçimi ve onları anlatacak edebi ve tarihi malzemelerin seçimi ve araştırılması. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken "tarihte ün yapmış şahsiyetler (sanatçılar, bilim adamları, siyaset insanları, caniler v.b.)'in" seçimi ve onları anlatacak edebi ve tarihi malzemelerin seçimi ve araştırılması. 2 | Ödev1: Seçilen karakterin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken , öğrencinin kendi imgelemini kullanarak oluşturacağı "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" nin seçimi ve araştırılması. 3 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken , öğrencinin kendi imgelemini kullanarak oluşturacağı "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" nin seçimi ve araştırılması. 4 | Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Ödev Sunumu* | Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Ödev Sunumu* (Devam) | Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması 2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
9 | Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterin forması" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterin forması" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
13 | Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 3 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 4 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
16 | Ara Sınav | sınav programının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" içerisindeki karakterler üzerinde uygulanması. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
18 | Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" içerisindeki karakterler üzerinde uygulanması. 2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
19 | "Edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)"eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları, amaç ve eylemlerin tespiti. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
20 | "Edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)"eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları, amaç ve eylemlerin tespiti. 2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
21 | "Edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)"eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları, amaç ve eylemlerin tespiti. 3 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
22 | Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterde forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
23 | Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterde forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
24 | “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üzerine çalışma ve analiz. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
25 | “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üzerine çalışma ve analiz. 2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
26 | "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
27 | "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. 1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
28 | "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. 2 | *Ödev3: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve bir karakter yaratma sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
29 | "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. 3 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
30 | Final Hazırlık Çalışmaları: Önceki gösterimlerin analizi yanlışların tespiti ve akış planının belirlenmesi -1 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
31 | Final Hazırlık Çalışmaları: Önceki gösterimlerin analizi yanlışların tespiti ve akış -2 | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
32 | Final Sınavı *Ödev 3 Sunumu ve savunma. | sınav programının hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 6 | 180 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |