TIM307 Karakter Tasarımı ve Uygulaması

8 AKTS - 2-4 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIM307
Ad Karakter Tasarımı ve Uygulaması
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-4 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ


Dersin Amacı

Öğrencinin mesleki prensipler doğrultusunda karakter tasarımı sürecinde, oynayacağı karakterin önerilmiş koşulları içerisinde başkalaşma tekniğinin kavranılması ve uygulanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğrenci-oyuncu bu ders kapsamında bir karakter tasarımının temel yollarını öğrenir. Rolden karaktere geçerken sıralı halde uygulanacak metodları inceleyerek uygular.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Ders kapsamında çalışılacak tarihi karakter hakkında yazılmış kitap, web arşiv, foto ve video belgeler.

Notlar

Konstantin Stanislavskiy - Bir Karakter Yaratmak


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Karakter özelliği barındıran oyun kişisini üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi esasında, geniş kapsamlı analizini yapar ve uygular.
ÖÇ02 Karakter tasarımının temel ilkelerini kavrar ve uygular.
ÖÇ03 Karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniklerinin temel ilkelerini algılar ve uygular.
ÖÇ04 Karakterin eylem, etki - değerlendirme - tepki yönelişlerini algılar ve uygular.
ÖÇ05 Oynayacağı rolün karakterini etüt etme tekniği ile analizini yapabilir.
ÖÇ06 Obrazlı düşünce yaklaşımını uygulayarak, oynayacağı karakterini icra edebilir.
ÖÇ07 Tüm oyun içerisinde karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim üçlüsü kavramını harmonik bir şekilde rolü üzerinden uygular ve karakterini icra eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken "tarihte ün yapmış şahsiyetler (sanatçılar, bilim adamları, siyaset insanları, caniler v.b.)'in" seçimi ve onları anlatacak edebi ve tarihi malzemelerin seçimi ve araştırılması. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
2 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken "tarihte ün yapmış şahsiyetler (sanatçılar, bilim adamları, siyaset insanları, caniler v.b.)'in" seçimi ve onları anlatacak edebi ve tarihi malzemelerin seçimi ve araştırılması. 2 Ödev1: Seçilen karakterin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
3 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken , öğrencinin kendi imgelemini kullanarak oluşturacağı "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" nin seçimi ve araştırılması. 3 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
4 Yıl boyu üzerinde çalışılacak karakter etüdleri için gereken , öğrencinin kendi imgelemini kullanarak oluşturacağı "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" nin seçimi ve araştırılması. 4 Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
5 Ödev Sunumu* Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
6 Ödev Sunumu* (Devam) Ödev2: Seçilen edebi malzemenin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya ve etüt taslakları hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
7 Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
8 Karakter kavramının ve karaktere yaklaşımın temel bilgilerinin anlatılması 2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
9 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterin forması" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
10 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterin forması" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
11 Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
12 Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev1 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
13 Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 3 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
14 Forma ve Postür üzerine çalışmalar. Ödev2 sunumu ve yanlışların düzeltilmesi. 4 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
16 Ara Sınav sınav programının hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
17 Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" içerisindeki karakterler üzerinde uygulanması. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
18 Bir Karakter Yaratmak üzerine birinci dönem verilen bilgi ve tekniklerin sahne dersi kapsamı içerisinde çalışılan "edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)" içerisindeki karakterler üzerinde uygulanması. 2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
19 "Edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)"eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları, amaç ve eylemlerin tespiti. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
20 "Edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)"eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları, amaç ve eylemlerin tespiti. 2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
21 "Edebi malzeme (roman, öykü ve dram eseri)"eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları, amaç ve eylemlerin tespiti. 3 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
22 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterde forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
23 Çalışılacak karakter baz alınarak oyunculuk sanatında "karakterde forma ve içerik" kavramının uygulamalı anlatılması. Karakter etütleri üzerine çalışma ve susma sahnelerinde önerilmiş koşulların gerektirdiği eylem dinamizmini icra edebilme teknikleri. 2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
24 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üzerine çalışma ve analiz. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
25 “Karakter, etki-değerlendirme-tepki ve tempo-ritim” üzerine çalışma ve analiz. 2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
26 "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
27 "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. 1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
28 "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. 2 *Ödev3: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve bir karakter yaratma sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
29 "Dramaturjik malzeme (dram eseri) içerisinde yer alan seçilmiş bir karakter üzerine "eylemli analiz üzerinden karakter tasarım çalışmaları: Amaç ve eylemlerin tespiti. 3 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
30 Final Hazırlık Çalışmaları: Önceki gösterimlerin analizi yanlışların tespiti ve akış planının belirlenmesi -1 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
31 Final Hazırlık Çalışmaları: Önceki gösterimlerin analizi yanlışların tespiti ve akış -2 Bireysel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
32 Final Sınavı *Ödev 3 Sunumu ve savunma. sınav programının hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Ödev, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 6 180
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 1 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS