TYM301 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları III

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM301
Ad Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları III
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Fatma TUĞCU


Dersin Amacı

Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği

18. yüzyıl, Romantik, Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

TYM217 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları II

Kaynaklar

Bulunmamaktadır

Notlar

Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 18. Yüzyıl tiyatro düşüncesini anlatır.
ÖÇ02 Romantik Akım tiyatro düşüncesini anlatır.
ÖÇ03 Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini bilir ve anlatır.
ÖÇ04 Karşı Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini bilir.
ÖÇ05 Romantik Akım ile Gerçekçi Akım´ın tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder.
ÖÇ06 Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi Akımlarının tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder.
ÖÇ07 18. Yüzyıl yeni yorumlarının, Romantik Akım´ın, Gerçekçi Akım´ın ve Karşı Gerçekçi Akım´ın doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, kültürel, dinsel, felsefi, ekonomik koşulları değerlendirir.
ÖÇ08 Romantik ve Gerçekçi Akımların tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 18. Yüzyılda Avrupa Tiyatrosu: Aydınlanma Çağı, Aydınlanmanın Mimarları, Aydınlanma Çağının Felsefesi. Jean Jacques Rousseau, David Hume, Denis Diderot, Beaumachais… Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 18. Yüzyıl Tiyatro Yazarlığı ve Yazarları (Gotthold Ephraim Lessing, Schiller, George Lillo, Sebastian Mercier.) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Kültürel, Ekonomik, Dinsel ve Bilimsel Gelişmeler. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatroda Günlük Olaylara ve Sıradan Kişilere Yer Verilmelidir. (Daha önceki dönemlerde tiyatroda olaylar ve kişiler nereden ve kimlerden seçilmekteydi? Sorusuna tüm dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması.) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatro Eseri Düzyazıyla Yazılmalıdır, Tiyatro Seyircisini Duygulandırmalıdır, Yeni Türler Denenmelidir. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Tiyatro Duygulandırarak Eğitir, Duygulanma ve Acı Çekme Seyirciye Zevk Verir. (Bundan önceki tüm dönemlerde tiyatronun amacı ve işlevi neydi? Sorusuna geçmişi dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Romantik Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel ve Bilimsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Romantik Akım: Sanatın Yaratma Özgürlüğü, Sanatın Üstün Bir Olgu Olması, Ulusal Olanın Yeğlenmesi Ve Ortaçağ Kaynaklarına Yönelme. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Romantik Akım: Sanatın Evrimi Ve İdealist Tarihselcilik (Platon’un ‘idealar’ felsefesinin hatırlanması), Sanatın Işıtıcı ve Aydınlaştırıcı İşlevi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Romantik Akım: Gerçeğin Özünün Yansıtılması, Klasik Kuralları Aşılması, Organik Biçim, Karşıtların Uyumu. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Tragedya ve Komedyanın Yeni Tanımları ve Grotesk, Yaratıcı Düşgücü ve Yanılsama (İllüzyon), Romantik İroni, Shakespeare Yorumu. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
15 Dönem analizi ve genel tekrar (18. yy. Tiyatrosu) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar (Romantizm) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Natüralizm ve Gerçekçi Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
18 Gerçekçi Akımda Romantik Tiyatroya Gösterilen Tepki, Natüralizm ve Gerçekçiliğin karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
19 Gerçekçi Akımın İlkeleri: Somut Yaşam Gerçeğinin Yansıtılması, Çevre Etmenlerinin Dikkate Alınması, Bilim Yönteminin kullanılması, Düşüncenin Dış Dünyaya Açılması, İllüzyon (Yanılsama) Yaratılması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
20 Gerçekçi Akımda Uygulamada Gözetilmesi Gereken Kurallar: Yoğun, Birlikli, Gerilimli Oyun Yapısı, Bergson ve Komedya, Günlük Konuşma Dilinin Kullanılması, Görüntüde Somut Yaşam Gerçeğine Benzerlik. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
21 Gerçekçi Tiyatroda Amaç, Gerçekçi Tiyatroda Dramatik Olan, Gerçekçi Akımın Etkilendiği Kaynaklar, Gerçekçi Akımın Karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
22 Yaratıcı Oyunculuk ve Konstantin Stanislavsky. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
23 Gerçekçi Akımın Yazarları: August Strindberg, George Bernard Shaw, Anton Çehov, Henrik İbsen, Emile Zola, Alexandre Dumas Fils… Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
24 Ara Sınav. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
25 Karşı Gerçekçi Eğilimler: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam, Simgecilik, Yeni Romantizm, Estetikçilik. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
26 "Fransız Sembolistler: Mallarme, Maeterlinck, Claudel, Edmond Rostand, Alfred Jarry, Lord ve Lugne Pou. Diğer Karşı gerçekçiler: Oscar Wilde, Hugo von Hofmannsthal, Hanry Bergson." Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
27 "Richard Wagner ve Bileşik Sanat Yapıtı, Friedrich Nietzsche ve Tragedyanın Doğuşu, Karşı Gerçekçilerin Genel ve Ortak Görüşleri, Gizli Gerçeğin İfadesi ve Simgecilik." Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
28 Tiyatro Sanat Tadı Vermekten Başka Bir Görevle Koşullu Olmamalıdır, Güzellik Kaygısı ve Estetikçilik, Adolphe Appia ve Gordon Graeg’in Çalışmaları, Tiyatronun Tüm Öğelerinin Birlikte Devinimi, Yeni Bir Yanılsama Anlayışı, Oyunun Uyumunun Yönetmen Tarafından Sağlanması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
29 Karşı Gerçekçi Eğilimlerin Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
30 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
32 Final Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 2 58
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 93
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,72
AKTS 4 AKTS