Genel Bilgi
Kod | TIK305 |
Ad | Karakter Analizi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Kültür |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Sabit AKBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Sabit AKBAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Psikolojinin temel kavramlarını öğrencilere anlatmak, kişisel ve mesleki yaşantılarında bu bilgileri kullanarak kişisel gelişimlerine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Karakter, kişilik ve mizaç kavramlarının tanıtılması, Freud'un ve Kişilik Bozuklukları kuramlarının (J.F. Masterson, O. Kernberg. H.Kohut,) anlatılması. Nevroz ve psikozu açıklayarak, sanatta, edebiyatta ve sosyal ilişkilerde nasıl ele alındığının analizi ve örneklerin incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Anormal Psikoloji Psikopatoloji. Nobel Akademik Yayıncılık 2. Gerçek Kendilik. James F. Masterson, Litera Yayıncılık 3. Narsistik ve Borderline Kişilik Bozuklukları, James F. Masterson, Litera Yayıncılık 4. Kişilik Bozuklukları. James F. Masterson, Litera Yayıncılık 5. Psikolojiye Giriş. Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları 6. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Prof. Dr. M. Orhan Öztürk, Prof. Dr. N. Aylin Uluşahin, Kişisel Yayınlar
Notlar
Karakter Analizi. Wilhelm Reich, Cem Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojinin temel kavramlarını öğrenerek kişisel ve akademik yaşamı içerisinde karşılaştığı birçok kavramı detaylı bir şekilde öğrenir. |
ÖÇ02 | Öğrendiği yeni kavram ve bilgiler kişisel anlamda farkındalığını arttırır ve bu durum da kişisel gelişimini olumlu etkiler. |
ÖÇ03 | Öğrendiği yeni bilgilerle birlikte olaylara ve kişilere olan bakış açısı değişir ve gelişir. |
ÖÇ04 | Öğrendiği bilgileri kişilerarası iletişimini güçlendirmek için kullanır. |
ÖÇ05 | Eğitim alanı olan tiyatro sanatı ve oyunları içerisinde yeralan psikolojik karakterleri ve bu karakterlerin gelişimini tanır. |
ÖÇ06 | Oyunlarında, hakkında daha detaylı bilgi sahibi olduğu psikolojik karakterleri ve rahatsızlık düzeyindeki patolojik karakterleri daha etkili bir şekilde canlandırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsanın Biyolojik ve Psikolojik Yapısı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İnsanın Psikoseksüel ve Psikotoplumsal Gelişim Evreleri | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Davranışçı ve Bilişsel Kuramları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Dürtü Çatışma Kuramı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Nesne İlişkileri Kuramı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kendilik Kuramı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Terk Depresyonu Kuramı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Varoluşçu Kuram | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Zihinleştirme Kuramı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Nevroz - Psikoz Ayrımı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kişilik Bozuklukları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Şizoid, Şizotipal ve Paranoid Kişilik Bozuklukları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Narsisistik Kişilik Bozukluğu | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
15 | Dönem Analizi, Genel Tekrar. | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Dönem Analizi, Genel Tekrar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Borderline Kişilik Bozukluğu | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
18 | Antisosyal ve Histrionik Kişilik Bozuklukları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
19 | Bağımlı ve Çekingen Kişilik Bozuklukları ve Obsesif Kompulsif Kişilik Bozukluğu | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
20 | Mükemmeliyetçi Kişilk | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
21 | Hezeyan, Delüzyon ve Halüsünasyon | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
22 | Şizofreni ve Türleri: Basit şizofreni, Rezidüel Şizofreni, Hebefrenik Şizofreni, Katatonik Şizofreni | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
23 | Paranoid Psikoz | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
24 | Sanatta, edebiyatta ve sosyal ilşkilerde nevrozların görünümleri 1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
25 | Sanatta, edebiyatta ve sosyal ilşkilerde nevrozların görünümleri 2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
26 | Sanatta, edebiyatta ve sosyal ilşkilerde nevrozların görünümleri 3 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
27 | Vaka Degerlendirme 1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım |
28 | Vaka Degerlendirme 2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım |
29 | Dönem analiz ve Tekrar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
30 | Ara Sınav. | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
31 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Kaynak Okuma, | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
32 | Final | Kaynak Okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |