TYM407 Türk Tiyatrosu Tarihi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM407
Ad Türk Tiyatrosu Tarihi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Fatma TUĞCU
Dersin Öğretim Elemanı Fatma TUĞCU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Geleneksel kaynaklardan (Köylü Tiyatrosu ve Halk Tiyatrosu gelenekleri) başlayarak Türk Tiyatrosun günümüze dek geçirdiği tarihsel süreci ve bu süreçteki değişim-dönüşüm evrelerini neden-sonuç ilişkileri içinde ortaya koymak, böylece geçmişten geleceğe Türk tiyatrosunun genel yapısına dair bir perspektif-bakış açısı kazandırmak.

Dersin İçeriği

Geleneksel Türk Tiyatrosunun iki temel kaynağı olan Köylü Tiyatrosu ve Halk Tiyatrosu geleneklerinin incelenmesi, bu iki geleneğin ortak ve farklı yanlarının tespit edilmesi. Halk Tiyatrosu Geleneği içinde yer alan Kukla, Gölgeoyunu-Karagöz, Ortaoyunu, Meddahlık gibi türlerin karşılaştırmalı analizinin yapılması; tarihsel gelişimleri, yapısal özelliklerinin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Bulunmamaktadır

Notlar

Şener, Sevda: Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Tiyatrosu, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1998.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk Tiyatrosunun geleneksel kaynaklarından Köylü ve Halk Tiyatrosu (Hokkabaz, Çengi, Köçek, Curcunabaz, Meddah, Kukla, Karagöz Ortaoyunu) geleneğinin tarihsel gelişimlerini, genel ve ortak özelliklerini anlatır.
ÖÇ02 Köy seyirlik oyunlarının kuttörensel köklerini, sınıflandırılmasını, nasıl oynandığını anlatır.
ÖÇ03 Halk tiyatrosu geleneğinden Hokkabaz, Kukla, Karagöz, Orta Oyununun tarihsel gelişimini, tekniğini, bölümlerini, kişiler kişileştirmelerini anlatır..
ÖÇ04 Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet döneminin önemli yazarlarını, oyun türlerini, önemli oyuncu ve oyuncu topluluklarını, tiyatro sorunlarını, tiyatro binalarını anlatır.
ÖÇ05 Oyuncu yetiştiren konservatuvarın, devlet tiyatrolarının kuruluş süreçlerini anlatır.
ÖÇ06 Türk Tiyatrosu Tarihini öğrenip değerlendirme becerisi kazanır.
ÖÇ07 Geçmişten geleceğe Türk tiyatrosunun genel yapısına dair bir perspektif-bakış açısı kazanarak, Türk Tiyatrosunun geçirdiği evreleri çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk Tiyatrosuna Giriş: Türk Kültürünün ve Tiyatrosunun Oluşumunda Etkisi Olan Unsurlar: Yer, Soy, İmparatorluk, İslamiyet, Batılılaşma Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Geleneksel Türk Tiyatrosu: Geleneksel Türk Tiyatrosunun Özellikleri: Taklit olgusunun önemli bir yer tutması. Sözlü ve söyleşmeli oyunlarda karşıtlıklardan yararlanılması. Dans, müzik, şarkı, şaklabanlık ve soytarılığın birbirine karışması. Eski seyirlik oyunların birbiri içine geçmesi. Oyunların, belli bir yazılı metne dayanmadan; doğaçlama oynanması. Sahneli ve örgütlenmiş tiyatro oyun yerlerinin bulunmaması. Sözlü oyunların gerçekçiliğe, özdeşleşmeye dayanmayan kişileştirmeye başvurması; her yönüyle açık biçim göstermeci tiyatro özelliği taşıması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Halk Tiyatrosu ve Köylü Tiyatrosu Geleneklerinin Amatörlük ve profesyonellik bağlamında, Belli kalıplara bağlı kalmak-kalmamak bağlamında, Eskilik (köken) ve günümüzde yaşatılıyor olmak bakımından, Oyunların yapısı bakımından karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Köylü Tiyatrosu Geleneği: Dramatik Köylü Gösterilerinin Kuttörensel (ritüelistik) Kaynakları, Ak ve Kara Öğesi, Erotik Öğe, Ölüp-Dirilme, Kız Kaçırma, Ölüp Dirilme + Kız Kaçırma, Bu motiflerin bulunduğu oyunların okunup incelenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Köy Seyirlik Oyunlarının Sınıflandırılması: Köse Oyunları, Günlük Yaşamdan Sahneler, Esnaflık Benzekleri, Tarımsal Nitelikli Oyunlar, Bu motiflerin bulunduğu oyunların okunup incelenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çoban Oyunları, Hayvan Benzetmeceleri, Söylence ve Masallardan Oyunular, Şakalar ve Dilsiz Oyunlar, Kukla, Bu motiflerin bulunduğu oyunların okunup incelenmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Köy Seyirlik Oyunlarının Oynanışı: Yönetici, Oyuncu, Seyirci, Oyun Yeri, Dekor, Kostüm, Aksesuar, Efekt, Makyaj, Müzik ve Dans. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Genel Tekrar. (Türk Halk Tiyatrosu Geleneği) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
9 Genel Tekrar. (Köy Seyirlik Oyunları) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Halk Tiyatrosu Geleneği: Halk Tiyatrosuna giriş. Hokkabaz, Çengi, Köçek ve Curcunabazlar. Meddah: Meddahın oyun dağarcığı. Meddahın araçları. Meddahın kullandığı yöntemler. Kukla: Kuklanın tarihçesi ve gelişimi. Kukla Çeşitleri: İskemle kuklası, El kuklası. Kukla oyununda kişiler ve kişileştirme. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Gölge oyunu-Karagöz: Gölge oyununun ortaya çıkışı. Karagözün gelişimi. Karagözün oyun dağarcığı. Karagözün bölümleri: Mukaddime, Muhavere, Fasıl, Bitiş. Karagözün tekniği. Karagözün oyun kişileri. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ortaoyunu: Ortaoyunu nasıl çıktı? Ortaoyununun gelişimi. Ortaoyunu kolları. Ortaoyununun bölümleri: Öndeyiş, Söyleşme (Arzbar-Tekerleme), Fasıl (Oyun), Bitiş. Ortaoyununda oyun düzeni. Ortaoyununda fasıllar (oyun) ve fasıl dağarcığı. Ortaoyununda kişiler ve kişileştirme. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Genel Tekrar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
15 Dönem analizi ve genel tekrar (Türk Halk Tiyatrosu) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar (Ortaoyunu) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
17 Batı Etkisinde Türk Tiyatrosu: Tanzimat ve İstibdat Dönemi Tiyatrosu (1839-1908): Tanzimat’ta Seyirci ve Tiyatro Anlayışı. Tanzimat’ta oyunculuk ve tiyatro sanatı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
18 Tanzimat’ta tiyatro toplulukları. Tanzimat’ta tiyatro binaları. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
19 Tanzimat’ta dramatik edebiyat-yazarlar. Tanzimat’ta oyunlar-türler: Komedyalar. Manzum dramlar. Romantik dramlar. Melodramlar. Duygusal ve evcil dramlar. Müzikli oyunlar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
20 Meşrutiyet Tiyatrosu (1908-1923): Meşrutiyette Sahne ve Tiyatroculuk (Meşrutiyette Seyirci ve tiyatro anlayışı. Meşrutiyet’te oyunculuk ve tiyatro sanatı. Meşrutiyet’te tiyatro toplulukları. Meşrutiyet’te tiyatro binaları.) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
21 Meşrutiyet’te Dramatik Edebiyat-Yazarlar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
22 Meşrutiyet’te Oyun Türleri: Komedyalar. Manzum oyunlar. Siyasal ve Belgesel oyunlar. Tarihi dramlar. Savaş oyunları. Toplumsal ve evcil dramlar. Müzikli oyunlar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
23 Genel Tekrar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
24 Ara Sınav. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
25 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu: Cumhuriyet devrimleri ve ortam. Cumhuriyet ideolojisi ve toplumsal yapı. Cumhuriyetin kurucusu M K. Atatürk’ün vizyonu ve sanata bakışı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
26 Cumhuriyette seyirci ve tiyatro anlayışı. Cumhuriyette oyunculuk ve tiyatro sanatı (kadın oyuncu sorunu, Sahne sanatçılarının yetişmesi, sahne sanatçılarının profesyonelliği ve bununla ilgili olarak ekonomik, toplumsal sorunlar.) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
27 Konservatuvar ve Devlet Tiyatrosunun kurulması. Cumhuriyette tiyatro toplulukları. Cumhuriyet’te tiyatro binaları. Cumhuriyette dramatik edebiyat ve yazarlar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
28 Gelindiği noktada özü ve biçimiyle kendine özgü bir dili, biçimi ve biçemi olan ulusal bir Türk tiyatrosu yaratılabilmiş midir? Sorusunun tartışmaya açılması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
29 Genel Tekrar. (Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemleri) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
30 Genel Tekrar. (Cumhuriyet Dönemi) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
32 Final Sınavı Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 2 58
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 93
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,72
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 09:29