IKS406 Merkez Bankacılığı ve Para Politikası

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IKS406
Ad Merkez Bankacılığı ve Para Politikası
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ERHAN İŞCAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Merkez bankalarının son yıllarda kazandığı önemi göz önünde tutarak ve bu önemin bir yandan ülkeler arasındaki siyasi iktisadi birleşmelerden, diğer yandan yeni ekonomilerin dünya sahnesine çıkmalarından ve nihayet önemi artan uluslararası sermaye hareketlerinden kaynaklandığını hatırlayarak, bu dersin amacı 1. Para politikası araç ve amaç fonksiyonlarında merkez bankalarının rolünü ortaya koyarak özellikle sermaye hareketleri serbestleşmesinin merkez bankaları cari ve analitik bilançoları üzerindeki etkileri incelemek ve anlamak 2. merkez bankası amaç fonksiyonunu anlamak; 3. Merkez bankalarının bağımsızlık, enflasyon hedeflemesi ve rezerv yönetimlerinin iktisadi sonuçlarını incelemek; 4. TCMB nin yukarıda çizilen üç maddelik çerçevedeki konum ve çalışmalarını anlamak ve analiz ederek geleceğe yönelik çıkarımlar yapma becerisi kazanmak; olarak belirlenmektedir.

Dersin İçeriği

ara ve Para Politikasına İlişkin Modern Yaklaşımlar; Finansal Sistem ve Bankacılık; Bankacılık ve Merkez Bankacılığı; Merkez Bankasının Bağımsızlığı; Güvenilirlik, Şeffaflık ve Hesapverebilirlik ilkelerinin Önemi.

Dersin Ön Koşulu

Ders Ön Koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mishkin, F. S. (2012). Para Banka ve Finansal Piyasalar (The Pearson Series in Economics).

Notlar

Hartmann, P., & Smets, F. (2018). The first twenty years of the European Central Bank: monetary policy.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Para politikasında merkez bankalarının yeri ve rolünü anlar
ÖÇ02 Sermaye hareketleri karşısında merkez bankası bilançolarındaki değişimin iktisadi sonuçlarını analiz eder
ÖÇ03 Merkez bankası bağımsızlığı, rezerv yönetimi ve enflasyon hedeflemesi ve bunların iktisadi sonuçlarını analiz eder
ÖÇ04 Fiyat istikrarını sağlamak için gerekli politikaları önerir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri açıklar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretir 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kantitatif ve Kalitatif teknikleri kullanarak analiz yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramlarını kullanır 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İktisadi analiz yöntemlerini uygular. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Para politikası ve merkez bankacılığı-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Para politikası ve merkez bankacılığı-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sermaye hareketlerinin para politikaları üzerindeki rolü-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sermaye hareketlerinin para politikaları üzerindeki rolü-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sermaye hareketlerinin merkez bankası bilançosuna etkisi: Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Arasınav sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Merkez bankası bağımsızlığını gündeme getiren nedenler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Enflasyon hedeflemesi ve rezerv yönetimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 TCMB nin para politikası konumu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 TCMB analitik bilançosu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 TCMB nin bağımsızlığı ve enflasyon hedeflemesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 TCMB nin rezerv yönetimi ve iktisadi sonuçları-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 TCMB nin rezerv yönetimi ve iktisadi sonuçları-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Final sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final-2 sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 03:43