Genel Bilgi
Kod | PSI206 |
Ad | Öğrenme Psikolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, insanlarda ve hayvanlarda öğrenmenin kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini eleştirel bir şekilde değerlendirmek ve tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Ders boyunca, öğrencilere klasik ve edimsel koşullama, sönme, pekiştirme tarifeleri ve temel pekiştirme kuramları; ceza, kaçma ve kaçınma; hayvanlarda bilgi işleme mekanizmaları ve öğrenme kuramlarının incelenmesi konularını içeren öğrenme psikolojisinde temel konular sunulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bilgi Sistemi Üzerinden paylaşılan ders notları
Notlar
ALICI, T. (2010). Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Palme Yayıncılık, Ankara. Domjan, M. (2004). Koşullanma ve öğrenmenin temelleri.(Çev. H. Çetinkaya). Türk Psikologlar Derneği.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenmenin doğasını tanımlar |
ÖÇ02 | Öğrenme süreçlerine ilişkin temel ilkeleri açıklar. |
ÖÇ03 | Öğrenme psikolojisindeki temel teorik konuları kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenme psikolojisinde kullanılan deneysel işlemleri açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenme ilkelerini gerçek yaşam durumlarına uygular. |
ÖÇ06 | Öğrenme psikolojiyle ilgili önemli teorileri tartıışır. |
ÖÇ07 | Öğrenme psikolojisi tarihini açıklar. |
ÖÇ08 | Öğrenme psikolojisi kavramlarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | Kaynak okuma | |
2 | Tarihsel Gelişim | Kaynak okuma | |
3 | Koşulsuz Davranışın Yapısı | Kaynak okuma | |
4 | Alışma ve Duyarlılaşma | Kaynak okuma | |
5 | Klasik Koşullama: Temel Kavramlar | Kaynak okuma | |
6 | Klasik Koşullamada Uyarıcı İlişkileri | Kaynak okuma | |
7 | Klasik Koşullamada Uyarıcı İlişkileri 2 | Kaynak okuma | |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | |
9 | Edimsel Koşullama: Temel Kavramlar | Kaynak okuma | |
10 | Edimsel Koşullama: Temel Kavramlar 2 | Kaynak okuma | |
11 | Pekiştirme Tarifeleri | Kaynak okuma | |
12 | Pekiştirme Kuramları: Etki Yasası, Dürtü Azaltma Kuramı, Premack İlkesi | Kaynak okuma | |
13 | Pekiştirme Kuramları: Davranım Yoksunluğu Hipotezi, Davranışsal Düzenleme Yaklaşımı | Kaynak okuma | |
14 | Pekiştirme Kuramları: Davranım Yoksunluğu Hipotezi, Davranışsal Düzenleme Yaklaşımı 2 | Kaynak okuma | |
15 | Ceza, Kaçma ve Kaçınma | Kaynak okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |