BL108 Sistematiğin Esasları

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BL108
Ad Sistematiğin Esasları
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALİL ÇAKAN


Dersin Amacı

Dersin amacı Sistematiğin temel kurallarını öğrencilere kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Sistematik ve Taksonomi kavramlarının açıklanması, taksonomik hiyerarşi, tür tanımları, tür altı kategoriler, türlerin farklılaşması, sınıflandırma teorileri ve canlıların alemlere ayrılması, sınıflandırmada aşamaları, isimlendirme kuralları, sınıflandırma sistemleri, tip örnekler ve kullanılışları, taksonomik karakterler, taksonomik anahtarlar, herbaryum ve doğa müzeleri teknikleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Simpson, M.G, (2021). Bitki Sistematiği, Z aytaç Cevirisi

Notlar

Yıldız, B. Bitki sistematiği.Palme yayın evi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sistematikle ilgili temel kavramlar açıklar.
ÖÇ02 Sistematiğin diğer bilim dalları için önemli olduğununu kavrar.
ÖÇ03 Canlı organizmaların bilimsel sınıflandırmasını kavrar.
ÖÇ04 Canlı organizma örneklerinin nasıl elde edileceğini açıklar.
ÖÇ05 Taksonomik örneklerin nerelerde muhafaza edileceğini açıklar.
ÖÇ06 Taksonomik kolleksiyonların önemini kavrar.
ÖÇ07 Taksonların tayin edilmesinde kullanılan anahtar tiplerini tanımlar.
ÖÇ08 Sinonimlik ve homonimlik kavramlarını açıklar.
ÖÇ09 Sınıflandırma sistemlerini açıklar.
ÖÇ10 Tip örneklerini ve taksonomik karakterleri tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sistematik ve Taksonomi kavramlarının açıklanması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Taksonomik Hiyerarşi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Tür tanımları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Tür içi kategoriler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Türlerin farklılaşması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sınıflandırma teorileri ve Canlıların alemlere ayrılması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sınıflandırma aşamaları (taksonomik seviyeler) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 systematigin tarihçesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 İsimlendirme kuralları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Sınıflandırma sistemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Filogenetik sınıflandırmalar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Tip örnekler ve taksonomik karakterler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Taksonomik anahtarlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Herbaryum ve doğa müzeleri teknikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 50
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,00
AKTS 2 AKTS