Genel Bilgi
Kod | BL108 |
Ad | Sistematiğin Esasları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALİL ÇAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HALİL ÇAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı Sistematiğin temel kurallarını öğrencilere kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Sistematik ve Taksonomi kavramlarının açıklanması, taksonomik hiyerarşi, tür tanımları, tür altı kategoriler, türlerin farklılaşması, sınıflandırma teorileri ve canlıların alemlere ayrılması, sınıflandırmada aşamaları, isimlendirme kuralları, sınıflandırma sistemleri, tip örnekler ve kullanılışları, taksonomik karakterler, taksonomik anahtarlar, herbaryum ve doğa müzeleri teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Simpson, M.G, (2021). Bitki Sistematiği, Z aytaç Cevirisi
Notlar
Yıldız, B. Bitki sistematiği.Palme yayın evi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistematikle ilgili temel kavramlar açıklar. |
ÖÇ02 | Sistematiğin diğer bilim dalları için önemli olduğununu kavrar. |
ÖÇ03 | Canlı organizmaların bilimsel sınıflandırmasını kavrar. |
ÖÇ04 | Canlı organizma örneklerinin nasıl elde edileceğini açıklar. |
ÖÇ05 | Taksonomik örneklerin nerelerde muhafaza edileceğini açıklar. |
ÖÇ06 | Taksonomik kolleksiyonların önemini kavrar. |
ÖÇ07 | Taksonların tayin edilmesinde kullanılan anahtar tiplerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Sinonimlik ve homonimlik kavramlarını açıklar. |
ÖÇ09 | Sınıflandırma sistemlerini açıklar. |
ÖÇ10 | Tip örneklerini ve taksonomik karakterleri tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sistematik ve Taksonomi kavramlarının açıklanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Taksonomik Hiyerarşi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tür tanımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tür içi kategoriler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türlerin farklılaşması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sınıflandırma teorileri ve Canlıların alemlere ayrılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sınıflandırma aşamaları (taksonomik seviyeler) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | systematigin tarihçesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İsimlendirme kuralları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sınıflandırma sistemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Filogenetik sınıflandırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tip örnekler ve taksonomik karakterler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Taksonomik anahtarlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Herbaryum ve doğa müzeleri teknikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |