BL132 Bitki Morfolojisi

3 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BL132
Ad Bitki Morfolojisi
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALİL ÇAKAN


Dersin Amacı

Temel olarak bitkilerin iç ve dış yapılarının tanınmasını amaçlayan bu ders botanik biliminde veya bitkisel materyal ile çalışan diğer bilim dallarında (örneğin: biyoloji, eczacılık, Ziraat v.b.) öğrenim gören öğrencilere gerekli bilgileri kazandırmaktır. Bitkisel organların morfolojik yapılarını tanıyarak, bitki sistematiğinin esaslarını kavrayabilme altyapısının oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu dersin teorik ve laboratuvar uygulamaları kapsamında, büyük bitki grublarından biri olan çiçekli bitkilerin vejetatif (kök, gövde ve yaprak) ve generatif organların(çiçek, meyve ve tohum) genel özellikleri ve farklı bitki gruplarına göre değişen tipleri anlatılmaktadır. Ayrıca bazı farklı bitki gruplarının taksonomik olarak nasıl ayırt edebileceği işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Küçüker,O. Bitki Morfolojisi, nobel yayın evi

Notlar

Özgürcü, B.,1993 . Bitki morfolojis ve anatomisine giriş. Ege üniversitesi yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar.
ÖÇ02 Biyoloji Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
ÖÇ03 Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini kullanır
ÖÇ04 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk kullanır
ÖÇ05 Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev yapar
ÖÇ06 Bitkilerin morfolojik yapıları ve çeşitlerini sistemetik çalışmalarada ayırım için kullanır
ÖÇ07 Bitkiler dünyasındaki farklı gruplar arasındaki temel morfololjik farklılıkları ayırt eder
ÖÇ08 Bitkisel organların hücresel seviyeden makroskobik seviye ye kadar oluşum süreçlerini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bitkisel organlar (vejetatif organlar-Büyüme organları) ders kitabı genel bilgiler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Kök, kökün dış morfolojisi, kök metamorfozları araziden örnek toplayarak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Gövde, gövdenin dış morfolojisi, gövde metamorfozları internetten metamorfoz şekillerini tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Yaprak, yaprağın oluşumu, dış morfolojisi, yaprak metamorfozları Derse yaprak örnekleri getirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
5 Generatif organlar (üreme organları) internetten generatif organlar ile ilgili bilgi tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Çiçek, çiçeğin morfolojisi, çiçek durumları konu ile ilgili ders notlarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Çiçek diyagramları ve formülleri, Altın oran ile ilgili matematiksel bilgileri internetten taramak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Gymnosperm ve angiosperm çiçeğinin yapısı Gymnosperm ve angiospermler arasındaki farkları araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Meyve, meyve morfolojisi, kuru ve yaş meyveler ders notlarından meyvelerin şekil ve sınıflandırması ile ilgili bilgileri okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Tohumun dağılmasında rol alan ekolojik faktörler günlük yaşamda karşılaştıgımız tohumları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
12 Tohum tipleri ve dormansiyi etkileyen faktörler günlük yaşamda karşılaştıgımız tohumları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Tohum ve meyvelerin dağılımı tohum ve meyve dağılım şekillerini araştırmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Toprak tohum bankası ve ekolojik önemi Toprak yapısı hakkında genel bilgi edinmek Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Sistematik bilminde morfolojik karakterlerin kullanımı Sistematik bilim dalı ile ilgili genel bilgileri netten ve ders notlarından öğrenem Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 17 17
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS