Genel Bilgi
Kod | PFZ102 |
Ad | Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İSMAİL GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırmanın önemini ve etik ilkelerini açıklar. Problem çözme sürecinin adımlarını bilir. Araştırma durumuna uygun problem cümlesi ya da hipotez belirler ve yazar. Araştırma için uygun örneklem türüne karar verir. Araştırmanın amaçları doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. Ölçmede hata, geçerlik ve güvenirlik kavramlarını açıklar. Nicel ve nitel araştırmaları temel özellikleri açısından karşılaştırır. Araştırma problemine uygun çözüm yollarını ve analiz tekniklerini bilir. Araştırma bulgularını görsel araçlarla sunarak yorumlar. Araştırmanın raporlaştırılmasında dikkat edilecek hususları bilir.
Dersin İçeriği
Bilimsel Araştırmanın Temelleri - Araştırmada Etik ilkeler -Araştırma Probleminin Tanımlanması -Araştırma Evreni ve Örneklem - Veri Toplama Araçları - Ölçme, Ölçek, Geçerlik ve Güvenirlik -Nicel Araştırma Yöntemleri -Nitel Araştırma Yöntemleri 1-Veri Analizi
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Nicel, Nitel ve Karma Tasarımlar İçin Bir Rehber Şebnem Aslan
Notlar
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Prof. Dr. Necmi Gürsakal
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel araştırma yöntemlerinin genel yönlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Temel nitel araştırma tasarımlarından bazılarını ve özelliklerini karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Araştırma desenlerinin temel özelliklerine dayalı temel nitel veri toplama tekniklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Nitel verileri raporlama yöntemlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Nitel verilerin analiz yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ06 | doküman analizi için ilgili dokümanları toplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgilere dayalı analiz yapar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu Mali Kurumlarının görev ve yetkilerini açıklar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki kişilerin iş tanımlarını açıklar | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavram ilke ve yaklaşımlar | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel Araştırmanın Temelleri | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Araştırmada Etik ilkeler | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Araştırma Probleminin Tanımlanması | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Araştırma süreç ve teknikleri/ Rapor hazırlama teknikleri | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Alıntı Yapma ve Kaynakça gösterme şekilleri | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Alıntı Yapma ve Kaynakça gösterme şekilleri 2 | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Alıntı Yapma ve Kaynakça gösterme şekilleri uygulama | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Amaç ve Alt Amaçlar; önem, sayıltılar, sınırlılıklar ve tanımlar | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Veri ve veri toplama teknikleri | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Verilerin işlenmesi ve çözümlenmesi | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kütüphane ve veri tabanı kullanma araçları | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dönem Sonu Değerlendirme | Derse gelmeden konuları okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |