PSI456 İstismar ve İhmal

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PSI456
Ad İstismar ve İhmal
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SUNAY FIRAT


Dersin Amacı

Öğrenciye; çocuk istismarı ve ihmalini tanılayabilme, istismara ve ihmale uğrayan çocuklar ve aileleri ile iletişim kurabilme, korunmaya muhtaç çocuk ve ailenin/bakmakla yükümlü yetişkinlerin tedavi ve rehabilitasyonunda aktif rol alabilme, diğer sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği içinde çalışabilmeye yönelik temel bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çocuk istismarı ve ihmali risk faktörleri, istismar ve ihmalin türleri (fiziksel istismar, cinsel istismar, ensest, pedofili, akranlar arası şiddet vb. gibi istismar türleri ile ihmal, tıbbi ihmal, madde kullanımı vd.), 5395 Sayılı Çocuk koruma Kanunu ve işleyişi

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı I-II Oğuz Polat, Seçkin Kitapevi, 2021

Notlar

Çocukluk Çağı Psikopatoloji alanı ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Makaleler/ Yayınlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İstismar ve ihmalin Dünyadaki ve Ülkemizdeki durumuna yönelik genel bir anlayış kazanır.
ÖÇ02 İstismar ve ihmalin nedenlerini, risk faktörlerini bilir.
ÖÇ03 İstismar ve ihmalin tanı ve değerlendirme sürecinde ekibinin işleyişi hakkında genel bir anlayış kazanır.
ÖÇ04 İstismar ve ihmalin yasal yönlerini genel çerçevede bilir.
ÖÇ05 Çocukların istismar ve ihmalden korunması ve önlenmesi konusunda genel anlayış kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarına yönelik yaklaşım ve kavramları açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilimiyle ilgili diğer temel bilim alanlarını (örn., sosyoloji, biyoloji, felsefe) tanır, disiplinler arası ilişkiyi kurarak multidisipliner çalışır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojinin gelişimini tarihsel perspektiften değerlendirir 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojinin uygulama alanlarına yönelik kazandığı bilgileri uygular. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek psikolojinin yöntem ve tekniklerine uygular. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini bilimsel yöntemlerle çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel ve uygulamalı psikoloji araştırmalarını yürütür. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası ekip içinde psikoloji biliminin yöntem ve tekniklerini uygular. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikoloji bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilinci gösterir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere farkındalık gösterir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliğinde ifade edilen mesleki duyarlılıkları gösterir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocuk Hakları Bildirgesi Açısından İhmal ve İstismar Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Çocuk İstismarının Nedenleri ve Dinamikleri, Tanılanması ve Tipleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
3 Fiziksel İstismar Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Cinsel İstismar Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Ensest Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Pedofili, Çocuklarda Cinsel Sömürü ve Çocuk Pornografisi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Duygusal İstismar, Munchausen By Proxy Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Konuya ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Akranlar Arası Şiddet Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 İhmal, Tıbbi İhmal Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Madde/Davranışsal Bağımlılık ve ihmal ve istismar açısından risk faktörleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Çocuk Koruma Kanunu ve Uygulamadaki Yeri ve Önemi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Türk Adalet Sisteminde Korunmaya Muhtaç Çocuklar ve Bilirkişiliğin Önemi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Dersin Değerlendirilmesi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuya ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuya ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS