IKS406 Merkez Bankacılığı ve Para Politikası

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IKS406
Ad Merkez Bankacılığı ve Para Politikası
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ERHAN İŞCAN


Dersin Amacı

Merkez bankalarının son yıllarda kazandığı önemi göz önünde tutarak ve bu önemin bir yandan ülkeler arasındaki siyasi iktisadi birleşmelerden, diğer yandan yeni ekonomilerin dünya sahnesine çıkmalarından ve nihayet önemi artan uluslararası sermaye hareketlerinden kaynaklandığını hatırlayarak, bu dersin amacı 1. Para politikası araç ve amaç fonksiyonlarında merkez bankalarının rolünü ortaya koyarak özellikle sermaye hareketleri serbestleşmesinin merkez bankaları cari ve analitik bilançoları üzerindeki etkileri incelemek ve anlamak 2. merkez bankası amaç fonksiyonunu anlamak; 3. Merkez bankalarının bağımsızlık, enflasyon hedeflemesi ve rezerv yönetimlerinin iktisadi sonuçlarını incelemek; 4. TCMB nin yukarıda çizilen üç maddelik çerçevedeki konum ve çalışmalarını anlamak ve analiz ederek geleceğe yönelik çıkarımlar yapma becerisi kazanmak; olarak belirlenmektedir.

Dersin İçeriği

Para ve Para Politikasına İlişkin Modern Yaklaşımlar; Finansal Sistem ve Bankacılık; Bankacılık ve Merkez Bankacılığı; Merkez Bankasının Bağımsızlığı; Güvenilirlik, Şeffaflık ve Hesapverebilirlik ilkelerinin Önemi.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mishkin, F. S. (2012). Para, Banka ve Finanasal Piyasalar (The Pearson Series in Economics).

Notlar

Hartmann, P., & Smets, F. (2018). The first twenty years of the European Central Bank: monetary policy.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Para politikasında merkez bankalarının yeri ve rolünü anlar
ÖÇ02 Sermaye hareketleri karşısında merkez bankası bilançolarındaki değişimin iktisadi sonuçlarını analiz eder
ÖÇ03 Merkez bankası bağımsızlığı, rezerv yönetimi ve enflasyon hedeflemesi ve bunların iktisadi sonuçlarını analiz eder
ÖÇ04 Fiyat istikrarını sağlamak için gerekli politikaları önerir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgilere dayalı analiz yapar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar ve yorumlar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kamu Mali Kurumlarının görev ve yetkilerini açıklar
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki kişilerin iş tanımlarını açıklar
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Para politikası ve merkez bankacılığı-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Para politikası ve merkez bankacılığı-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Merkez bankası bilançolarının analizi ve yorumlanması-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sermaye hareketlerinin para politikaları üzerindeki rolü-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sermaye hareketlerinin para politikaları üzerindeki rolü-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sermaye hareketlerinin merkez bankası bilançosuna etkisi-3 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Arasınav sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Merkez bankası bağımsızlığını gündeme getiren nedenler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Enflasyon hedeflemesi ve rezerv yönetimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 TCMB nin para politikası konumu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 TCMB analitik bilançosu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 TCMB nin bağımsızlığı ve enflasyon hedeflemesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 TCMB nin rezerv yönetimi ve iktisadi sonuçları-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 TCMB nin rezerv yönetimi ve iktisadi sonuçları-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Final sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final-2 sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS