Genel Bilgi
Kod | SBUZ208 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Gökçe YİĞİT CEYDİLEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Gökçe YİĞİT CEYDİLEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı yüksek lisans düzeyinde, sosyal bilimlerde nicel ve nitel metodolojik araçları kullanabilme ve kuramsal bir perspektiften sosyal bilimler konularını analiz edebilme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, sosyal bilimlerde nicel ve nitel yöntemleri öğrencilere tanıtır. Ayrıca bu ders, öğrencilere bilimsel bir perspektiften teorik ve uygulamalı bilgi birikimi kazandırır.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Altunışık, R.; Coşkun, R.; Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Yayıncılık. Aziz, A. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık. Booth, W. C., Colomb, G. G. ve Williams, J. M. (2018). Araştırma Sanatı (Çeviri: N. Kayaalp). Nobel Yayıncılık. Çarkoğlu, A. (Ed.). (2013). Uluslararası İlişkilerde Araştırma Yöntemleri. Anadolu Üniversitesi.
Notlar
Aydın, M. (1996). Uluslararası ilişkilerde yaklaşım, teori ve analiz. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 51(1), 71-114. Şatana, N. S. (2015). Uluslararası İlişkilerde Bilimsellik, Metodoloji ve Yöntem. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 12(46), 10-33.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal Bilimlerde araştırma yöntemleri ile ilgili kavramsal tartışmaları ele alır. |
ÖÇ02 | Sosyal Bilimler alanındaki araştırmalarda metod ve teorik çerçeve oluşturulması konusunda bilgi edinir. |
ÖÇ03 | Sosyal Bilimler alanında araştırma sorularının ortaya konulması ve uygun metodolojik ve kavramsal çerçevenin oluşturulması becerisini geliştirir. |
ÖÇ04 | Uluslararası ilişkiler alanında bir araştırmanın nasıl yapıldığını öğrenir. |
ÖÇ05 | İyi bir araştırma sorusunun nasıl hazırlanacağını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Yöntem Seçilmemiş | |
2 | Sosyal Bilimlerde Kavramsal Tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sosyal Bilimlerde Kuramsal Tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sosyal Bilimlerde Metodolojik Tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Araştırma Nedir? Bilimsel Araştırma Süreci ile İlgili Temel Kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Uluslararası İlişkiler Alanında Araştırma Yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırma Sorusu ve Hipotez Kurma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | |
9 | Literatür Taraması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Bilimsel Araştırmada Veri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Nicel Araştırmalar ve Çoklu Yöntemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yazma Süreci | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Referans Verme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bilimsel Araştırma Etiği | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Tekrar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Sınava hazırlık | |
17 | Final Sınavı | Sınava hazırlık |