Genel Bilgi
Kod | TT122 |
Ad | Kumaş Yapı Bilgisi 2 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders; öğrencilerin, dokuma kumaş yapısı hakkında temel bilgiler edinmelerini, kumaşların tezgah üzerindeki oluşum aşamalarını öğrenmelerini ,atkı, çözgü, örgü raporu, tahar, tarak ,armür vb. gibi dokuma terimlerini tanımalarını, dokuma kumaşları oluşturan bezayağı, dimi ve saten gibi temel örgüler ve türevlerini öğrenmelerini ve yeni örgüler türetebilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Temel örgüler ve türevlerini öğrenebilmesi,yeni örgüler türetebilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Dokuma Tekniği ve Sanatı 1 ve 2, Güngör BAŞER, 2015.
Notlar
İnternet veri tabanları, konu ile ilgili araştırma makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kumaşın kullanım alanını bilir, kumaşın analizini yapar. |
ÖÇ02 | Dokuma kumaş yapılarını temel örgüler bazında tanır. |
ÖÇ03 | Bir kumaşın dokunabilmesi için, çözgü, atkı, örgü raporu, tarak, tahar, armür vb. gibi tanımları bilir. |
ÖÇ04 | Kumaş yapısının örgü raporunu, tarak, tahar ve armür planlarını hazırlar. |
ÖÇ05 | Temel örgüleri ve türevlerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Temel örgülerden yeni örgüler türetir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstil nedir, elyaf nedir, kumaş çeşitleri nelerdir.Doğal elyaf, yapay elyaf nedir.Dokuma kumaş nedir Örgü, rapor, tahar, armür, tarak, ağızlık nedir | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dokuma kumaşların oluşumu için gerekli çözgü-atkı iplikleri, örgü raporu, tahar, tarak, armür, gücü teli, ağızlık gibi tanımların verilmesi gibi tanımlar ve uygulamaların anlatımı | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dokuma Kumaş Nedir ,Özellikleri Nelerdir Dokumada Temel Örgüler Nelerdir Bezayağı örgüyle örgü, tahar, armür, tarak anlatımları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bezayağı, Dimi, Saten. Bezayağı örgüsü ve türevleri. | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bezayağı örgüsü, tahar, tarak ve armür planlarının hazırlanması | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bezayağı örgüsü türevlerinden Panama ve Rips örgüler | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dimi Örgüler- Z, S yönlü dimi oluşumu | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kesik Dimiler | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gölgeli dimiler | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Renk efektleri (çizgi, merdiven) | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Renk efektleri (yıldız efektleri) | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kumaş üretici ya da satıcılarından kumaş araştırmaları. | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Kumaş üzerinden örgü çalışmaları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Kumaş üzerinden desen çalışmaları | yararlanılan kaynaklardan hareket edilerek tanımlar verilir. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |