Genel Bilgi
Kod | TTS225 |
Ad | Bilgisayar Destekli Dokuma Tasarımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; işlev odaklı dokuma kumaş tasarımı yapmaya yöneliktir. Ned Graphics programı dobby paketini kullanarak, örgü, armür, tahar oluşturulup yarn editörde hazırlanan ipliklerle simülasyonda dokunmuş kumaş görüntüsü alınabilmektedir. Kumaşın sıklıkları,çekme yüzdeleri,toplam tel adedi girilerek üretim için analiz dosyası oluşturulmaktadır
Dersin İçeriği
Tasarımdan üretime geçiş sürecinde öğrenciler, ele alınan tekniğin gerektirdiği teknoloji ve tasarım olanaklarını belirlerken Bilgisayar Destekli Tasarım ve Üretim derslerinde ve diğer teknik derslerde aldıkları bilgileri kullanarak tasarım yapacak ve uygulamalarını bu bilgileriyle destekleyecektir. Bu konuda öğrencilere örnek uygulamalar gösterilecektir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ned Graphics kullanım kitapçığı
Notlar
Kumaş numuneleri, fuar broşürleri, desen kitapları, web siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgisayar kullanma hakimiyetini sağlar. |
ÖÇ02 | Tasarımlardan üretime geçiş sürecinde teknik, iplik özelliklerini doğru analiz ederek uygun üretim çözümlemelerini yapar. |
ÖÇ03 | Örgü ve iplik değişiklikleriyle kumaş görüntüsündeki farklılıkları simülasyonda görür. |
ÖÇ04 | Hazırladığı tasarımı bilgisayarda üretime hazır ürün haline getirir. |
ÖÇ05 | Ürün görüntüsünü bilgisayar ortamında giydirme ve sunum paftası haline dönüştürür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergiler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturup ve yeni tasarımlar yaratma bilgisi edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar oluşturup, yaratıcı sunumlarla anlatır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme becerisi gelişir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim- iletişim teknolojilerine ve yeni programlara adapte olup/öğrenerek, bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımları oluşturur. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanarak çeşitli renk kombinasyonları oluşturur. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme yöntemiyle tasarım sorunlarını çözebilme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Estetik farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ned Graphics Dobby programının tanıtılması. | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
2 | Çizim ikonlarının tanımlarının açıklanması | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
3 | Örgü tahar ve armür planlarının anlatımı | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
4 | Örgü tahar ve armür planlarının çıkartılması | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Alternatif tahar planlarının görüntülenmesi,mevcut tahar planında yeni armür ve örgüler girilmesi | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Yarn Editörde farklı tip, kalınlık ve renklerde iplik yapılması | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Hazırlanan ipliklerin örgüye tanımlanması | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | simülasyon görüntülerinin alınması | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Serbest ve simetrik atkı-çözgü renk raporlarının tanımlanması | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Tasarım çalışmaları | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Simülasyon çalışmaları | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Tasarım ve simülasyon deneme tek kat | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tasarım ve simülasyon denemesi takviyeli yapı | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Tasarım ve simülasyon denemesi çift kat | Genel anlatım | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |