ISB152 İstatistiksel Düşündürme

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB152
Ad İstatistiksel Düşündürme
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU


Dersin Amacı

Öğrencilere,veri toplanması, analizi ve yorumlaması gibi temel kavramları anlamada kolaylık sağlayacak sezgisel bir alt yapı oluşturmak.

Dersin İçeriği

Hipotez testi, Hata tipleri,Örneklem sçimi, değişken tipleri ve dağılımları, Grafiksel gösterimler, Merkezi eğilim ölçüleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

J.M Utts and R. F. Heckard (2002) Mind on Statistics, Duxbury

Notlar

M. Aliaga and B. Gunderson (2003) Interactive Statistics (Second Edition), Prentice Hall.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İstatistik ile nasıl karar verileceğini kavrar
ÖÇ02 Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarını tanır
ÖÇ03 Kitleden örneklem almayı ve örneklem alırken nelere dikat edilmesi gerektiğini kavrar
ÖÇ04 Deney tasarımlarının oluşturulmasını kavrar
ÖÇ05 Verilerin grafiksel olarak özetlenmesini yapar
ÖÇ06 Verilerin sayısal olarak özetlenmesini yapar
ÖÇ07 Değişkenler arasındaki ilişkinin modellenmesini açıklar
ÖÇ08 Belirsizliğin olasılıkla ölçülmesini kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İstatistik Meslek Değerleri ve Etik İlkeler, İstatistik ile karar nasıl verilir, (Hipotez testlerinin basit olarak açıklanması ve uygulanması) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2 Sıfır hipotezi, karşıt hipotez, karar verme kuralı, red ve kabul bölgelerinin açıklanması, hata tipleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3 Kitle, örneklem, birim ve değişken kavramlarının açıklanması, değişken türlerinin açıklanması, parametre ve istatistik kavramlarının açıklanması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Örneklem yöntemlerine giriş ve örneklem yöntemlerinin açıklanması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5 Rasgele sayılar, basit rasgele örneklem yöntemi, tabakalı örneklem yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6 Rasgele sayılar, basit rasgele örneklem yöntemi, tabakalı örneklem yöntemi 2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Gözlemsel çalışmalar ve deney tasarımlarına giriş Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yanıt değişkenler, açıklayıcı değişkenler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10 Deney tasarımlarının oluşturulması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
11 Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (Değişken tipleri, Bir değişkenin dağılımı, Dairesel Grafik, Çubuk grafiği) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12 Verilerin grafiksel olarak özetlenmesi (, İki nitel değişken arasındaki ilişkinin gösterimi, Histogram, Dal-Yaprak gösterimi) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13 Verilerin sayısal olarak özetlenmesi (Aritmetik ortalama, Mod, Medyan) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14 Verilerin grafiksel ve sayısal olarak özetlenmesi (Değişim genişliği, Kuartiller, Standart sapma) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15 Problem çözme anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS