ISB499 Kategorik Veri Anaizi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB499
Ad Kategorik Veri Anaizi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SELMA TOKER KUTAY


Dersin Amacı

Bu dersin amacı kontenjans tablolarını tanıtmak ve bu tabloları temel alan analiz yöntemlerini inceletmektir

Dersin İçeriği

Kategorik değişkenlerin tanımlanması ve sınıflandırılması, Kategorik verilerin analizinde kullanılan olasılık dağılımları, Kontenjans tablolarının tanımlanması, Kontenjans tablolarında ileri yöntemler, Kontenjans tablolarında log-lineer modeller

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sosyal Bilimlerde Kategorik Verilerle İlişki Analizi, Çiğdem ARICIGİL ÇİLAN, Pegem Yayınevi, 2013

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kategorik değişkenlerin tanımlanmasını ve sınıflandırılmasını kavrar.
ÖÇ02 Kontenjans tablolarının tanımlanmasını kavrar.
ÖÇ03 Kontenjans tablolarında ortak, marjinal ve koşullu olasılıklarını hesaplar.
ÖÇ04 Kontenjans tablolarında ileri yöntemleri uygular.
ÖÇ05 Kontenjans tablolarında log-lineer modelleri inceler.
ÖÇ06 Elde edilen kategorik verilere ilişkin modeller kurar.
ÖÇ07 Kategorik değişkenlere istatistiksel analiz yöntemlerini uygular.
ÖÇ08 SPSS programını kullanarak sonuçları analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kategorik değişkenlerin tanımlanmasını ve sınıflandırılması Literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kategorik verilerin analizinde kullanılan olasılık dağılımları Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Kontenjans tablolarının tanımlanması Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 İki yönlü kontenjans tablolarında ortak, marjinal ve koşullu olasılıkların hesaplanması Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Bağımsızlık için ki-kare testleri Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Üç yönlü kontenjans tablolarının tanımlanması Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Üç yönlü kontenjans tabloları için marjinal ve koşullu odds oranı ve bağımsızlık Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Üç yönlü kontenjans tablosu testleri Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Konenjans tablolarında ilişki katsayıları Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Kontenjans tablolarında ileri yöntemler Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İki yönlü kontenjans tablolarında log-lineer modeller Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Üç-Yönlü Kontenjans Tablolarında Log-Lineer Modeller Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Log-Lineer Modelin Uygunluğunun Araştırılması Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 İki kategorili binomial logit ile log-lineer model arasındaki ilişki Önceki dersin tekrarı ve literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS