Genel Bilgi
Kod | HKU426 |
Ad | İslam Kişiler Hukuku |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | AYBARS PAMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
AYBARS PAMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sayesinde, İslam özel hukukunun önemli branşlarından biri olan Kişiler Hukukunun yakından incelenmesi hedeflenmektedir. Kişiler Hukuku, Muamelatın diğer konularına bir temel oluşturması bakımından özel bir öneme sahiptir. Öte yandan, günümüzün laik hukuk sisteminde de özel hukukun temelini oluşturan bu konuya İslamın bakış açısının değerlendirilmesi büyük önem taşımaktadır.
Dersin İçeriği
İslam ve kişilerin hukuki statüleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Delilleriyle İslâm Hukuku : şahıs, âile ve çözümlü mîras / Hamdi Döndüren.
Notlar
İslam Hukuku Dersleri, Hüseyin HATEMİ
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Muamelatın en temel konusunu ayrıntılarıyla inceleyerek İslam özel hukukunun kavranmasında kolaylaştırıcı bir etki yaratmak |
ÖÇ02 | İslamın köleliğe bakış açısını kavrayabilmek |
ÖÇ03 | Zimmilerin İslam devletinde ve Osmanlı Devletindeki hukuki statüsünü karşılaştırmalı olarak görebilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak kişi kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kişiliğin başlangıcı ve sona ermesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ehliyet | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İnsan hayatının ehliyet açısından geçirdiği aşamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ehliyet arızaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hukuki temsil | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Köleliğin tarihçesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ||
9 | İslamın köleliğe bakış açısı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Köleliğin sona ermesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Osmanlı Devletinde kölelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Zimmet bağıtı - zimmilik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Millet sistemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Osmanlı klasik dönem itibariyle zimmilerin hukuki statüsü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tanzimat ve Meşrutiyet dönemlerinde zimmilerin hukuki statüsü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |